Offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af danskere, som handler via nettet har taget et markant spring opad i 2020.

23.09.20 DI Handel Nyheder

Fem vigtige features du skal have i din B2B webshop

Der er et stort vækstpotentiale i B2B e-handel. Op til 79 pct. af professionelle indkøbere foretager deres indkøb via en webshop. Skal du også i gang? Så husk disse fem features.

I starten af året viste vores B2B e-handelsanalyse, at de professionelle indkøbere orienterer sig online, både når det gælder identificering af nye leverandører, men også i høj grad til at foretage indkøb.

Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser også, at antallet af danskere, som handler via nettet har taget et markant spring opad i 2020. Mellem 2019 og 2020 er der kommet 220.000 nye internethandlende, hvilket er det største antal nye internethandlende siden 2007. Noget tyder altså på, at COVID-19 har pustet til markedet.

Der er derfor mange gode grunde til at kigge på digitalt salg.

Læs også: Stor fremgang i virksomhedernes websalg

Kom i gang med din B2B webshop

Det kan dog være en kompliceret opgave, at starte en B2B webshop ovenpå en eksisterende forretning, men man kan med fordel starte småt og vokse derfra. Det var budskabet, da vi i samarbejde med DanDomain, Danmarks førende domæneudbyder og mest populære webshop platform, den 17. september 2020 afholdte et webinar om netop opstart af en B2B webshop.

"Før du begynder arbejdet med en webshop er det vigtigt, at du overvejer og får kigget på, især seks områder. Det er kunderne - hvem vil du sælge til, forretningsplanen og organisationen, produkttekster og billeder, betalinger og økonomisystemer, logistik og fragt, samt webshopløsning og investeringen i denne", fortalte e-commerce specialist og advisor Morten Valentin fra DanDomain, som var oplægsholder på webinaret. 

Læs også: Undgå at din webshop mister betalinger per 01/01-21

Fem vigtige B2B features

Ifølge Morten Valentin er der dog specielt fem funktioner, som deres B2B kunder lægger stor vægt på, når de skal have en webshop:

1. Login til kunder

Det er vigtigt, at dine erhvervskunder kan få adgang til deres egen konto. Med eget log-in kan de bl.a. også se deres tidligere ordrer.

2. Håndtering af pris- og kundegrupper

Med et log-in har du også mulighed for nemt at håndtere specifikke kundegrupper og priser. Herunder kan du give dem særlige rabatter på produkter, produktgrupper og så fremdeles. Du kan dermed skræddersy hele din prisstruktur ned på hver enkelt kunde.

3. Integration til ERP, NAV m.m

Åben API med integration til ERP, NAV, CRM og/eller PIM-systemer benyttes af mange B2B virksomheder, da det betyder, at deres systemer taler sammen.

4. Genkøb skal være nemt

Mange virksomheder har for vane, at købe det samme igen og igen. De skal bare have fyldt lageret op. Det er derfor vigtigt, at dine kunder nemt kan genbestille tidligere ordre. Log-in kan hjælpe med et let genkøb.

5. Bestilling på vegne af dine kunder

Det er vigtigt, at man kan logge ind og handle på vegne af sine kunder. Hvis man fx er ude på kundebesøg for at snakke om nye produkter eller hjælper en kunde med en bestilling over telefonen.

Læs også: 10 best practices i e-commerce 2020

Vil du vide mere?

Vil du have yderligere indsigt i opstart af en B2B webshop, så kan du se eller gense hele webinaret nedenfor:

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret