Én af de vigtigste online markedsføringskanaler er Google.

23.09.20 DI Handel Nyheder

Sådan bruger du Google Ads i B2B kunderejsen

Online tilstedeværelse - uagtet om du driver e-handel eller ej - er nødvendigt for din virksomheds vækst. Google Ads kan hjælpe dig med at nå ud til den rette målgruppe på det rigtige tidspunkt på tværs af kunderejsen. Læs hvordan.

DI Handels e-handelsanalyse 2020 har påvist, at professionelle indkøbere i høj grad både foretager deres indkøb online, men også benytter online kanaler til at danne grundlag for deres offline indkøb, samt til at søge efter nye samarbejdspartnere. Hele 80 pct. af de adspurgte indkøbere involverer online-kanaler ved søgning af nye potentielle leverandører. Det er derfor essentielt at være synlig, når indkøbere går online, så du kan skabe flere leads og få nye kunder og i sidste ende større omsætning. 

Én af de vigtigste online markedsføringskanaler er Google. 

Læs også: Webinar: Google Ads B2C

Google Ads i kunderejsen

"Såfremt at din virksomhed har en strategi om højere omsætning eller kundefremgang, så vil Google Ads være essentiel. For Google Ads spiller en stor rolle på tværs af kunderejsen", siger direktør og partner i markedsføringsbureauet Become Bjarke Bekhøj. Torsdag den 01. oktober er han oplægsholder på vores webinar om Google Ads B2B.

Han fortsætter: "Hvis vi blot tager udgangspunkt i de første tre faser af B2B købsrejsen, så kan Google Ads både bruges effektivt til opmærksomhed, interesse og evaluering."

1. Opmærksomhed - Kunden har endnu ikke et erkendt behov

Da kunden endnu ikke har erkendt sit behov, kan Google Display netværket anvendes til bred markedsføring, hvor fokus er på, at fremhæve de behov, som netop din service eller dit produkt kan imødekomme. Google Display tillader bl.a., at dine annoncer kan vises på andre websites. Formålet er, at skabe en bevidsthed om din service eller produkters egenskaber, og hvilke behov de udfylder.

2. Interesse - Kunden har erkendt et behov og søger efter mere information

Google er primær kanal for informationssøgning, når kunden kender sit behov. Det kan både være specifik leverandørsøgning - f.eks. efter dig, hvis du har gjort opmærksom på din virksomhed i foregående fase eller informationssøgning omkring et emne, som føder hen til en leverandør. Her er især søgeord vigtige. Formålet er, at skabe interesse for netop din virksomhed - og da kunden nødvendigvis endnu er helt klar over, hvilken service eller hvilket produkt, der kan imødekomme behovet, så skal din markedsføring stadig være bred på f.eks. relevante emner.

3. Evaluere - Kunden søger aktivt efter en løsning på sit behov og evaluerer alternativer

Evalueringen er en yderligere informationssøgning, hvor kunden kigger på og evaluerer alternativer. Søgningen er dog mere afgrænset og specifik end i interessefasen, hvorfor dine søgeord skal være ligeså. Formålet er, at tydeliggøre, hvordan du differentierer dig fra konkurrenter. Her kan re-marketing også spille en stor rolle, så du fortsat er i din nye potentielle kundes bevidsthed, hvis de allerede har vist en interesse for dig ved bl.a. at besøge dit website.

Læs også: Webinar: Konkrete tips til Google Ads fra en ekspert

Vil du vide mere?

Ønsker du at få et dybere indblik i brugen af Google Ads i B2B regi? Så kan du deltage i vores webinar den 01. oktober 2020, hvor du bl.a. får mere viden om: den digitale B2B købsadfærd, strategisk brug af Google, Google Ads produktpalette, konkrete eksempler på B2B markedsføring via Google Ads og værktøjer til at undersøge eget potentiale på Google.

Det er gratis at deltage.

Læs mere og tilmeld dig her: Google Ads B2B.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret