Eksport kan booste indtjeningen, og e-handel har gjort vejen til nye markeder betydeligt kortere, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

09.09.20 DI Handel Nyheder

SMV’erne løfter e-eksporten

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at andelen af virksomheder, der e-eksporterer er steget med 6% pt. fra 2019 til 2020. Især de små og mellemstore virksomheder trækker e-salget op. Jakobsens Honning er én af dem.

Danmark er en stolt eksportnation, men de digitale kanaler har ikke just været en foretrukken salgskanal for de danske virksomheder. Faktisk viser tal fra Eurostat, at Danmark, ud af 28 nationer, ligger på en 27. plads i, at nå kunder i udlandet digitalt.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser dog den hidtil største fremgang i e-eksporten i fem år. Andelen af danske virksomheder, der sælger til udlandet via digitale kanaler er steget med 6% pt. fra 2019 (11 pct.) til 2020 (17 pct.), heraf 4% pt. er via web-salg og 2% pct. er via EDI. Især SMV'erne (under 250 ansatte) trækker e-salget op:

"Eksport kan booste indtjeningen, og e-handel har gjort vejen til nye markeder betydeligt kortere. Det er derfor virkelig glædeligt, at flere virksomheder har fået øjnene op for mulighederne ved e-eksport", siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Stor fremgang i virksomhedernes websalg

Virksomheder med e-eksport tjener mest

DI Handels performanceanalyse for 2019 viste, at e-handel og e-eksport har stor indflydelse på bundlinjen i virksomheder fra brancherne detailhandel, engroshandel og industri, og kan løfte indtjeningen med op til 216 pct.:

"Der er et kæmpe uudnyttet potentiale i e-eksport, og generelt er danske virksomheder jo gode til at eksportere, og har også godt styr på e-handel inden for landets grænser, så der er ingen grund til at vi ikke skulle kunne gøre det godt på den internationale scene også", siger Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Vejen til en bedre bundlinje

Salget er vokset med 100 pct. fra måned til måned

Jakobsens Honning er én af de SMV'er, der gør det godt på den internationale scene. De sælger honning til kinesere via den danske virksomhed Ehubnordic, som har oprettet en nordisk salgsportal på TMALL Global - én af verdens største online markedspladser:

"Normalvis kan det være en meget kringlet og lang proces at få adgang til det kinesiske marked. Jeg tror, at mange taber pusten lidt, når de forsøger at åbne dørene til Kina, fordi det er en meget langtrukken, besværlig og ikke mindst dyr proces. Derfor var det oplagt for os at sælge vores varer på en online markedsplads med hjælp fra Ehubnordic. Nu har vi igennem længere tid oplevet en markant stigning i salget med 100 pct. fra måned til måned, siger Henrik Ludvigsen, Global Key Account Manager, Jakobsens.

Jakobsens er ikke de eneste, der er begyndt, at sælge via en global online markedsplads. De nye tal fra Danmarks Statistik viser en markant stigning på 3% pt. (fra 5 til 8 pct.) i andelen af virksomheder, der sælger via globale online markedspladser efter, at niveauet har ligget stabilt de sidste tre år.

Dette gælder især for virksomheder med 10-49 ansatte inden for handel og transport. 

"Online markedspladser kan være en god salgskanal til at starte op med digitalt salg på et eksportmarked, da de allerede har opbygget en infrastruktur i landet, som virksomhederne kan tappe ind i. For Kina specifikt foregår næsten alt digitalt salg via online markedspladser. Det er dog ikke omkostningsfrit, at sælge via online markedspladser, og vi anbefaler altid at man sætter sig grundigt ind i både vilkår, betingelser og omkostningsposter for den pågældende markedsplads, hvis man vælger at bruge den kanal", slutter Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Kostberegner: Er det rentabelt for jer at sælge på en online markedsplads? (Eksternt link) 

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret