Den 14. september 2019 trådte reglerne om stærk kundeautentifikation i kraft.

27.10.20 DI Handel Nyheder

Undgå at din webshop mister betalinger per 11.01.21

For at undgå, at webbutikker mister betalinger under julehandlen udskyder Finanstilsynet nu tilsyn med overholdelse af stærk kundeautentifikation til efter den 11. januar 2021. Det ændrer ikke på, at alle webshops bør gøre sig klar til de nye regler allerede nu. (Opdateret: 27. oktober 2020)

Den 14. september 2019 trådte reglerne om stærk kundeautentifikation i kraft. Finanstilsynet har af flere omgange forlænget fristen for, hvornår de ville føre aktivt tilsyn med overholdelse af reglerne. Men nu slår de fast, at det bliver fra den 11. januar 2021.

Stærk kundeautentifikation er indført for at gøre elektroniske betalinger mere sikre, og er en procedure til at sikre, at den der foretager betalingen, også er den der ejer betalingsmidlet. Det indebærer, at der skal bruges mindst to faktorer til at godkende en betaling. De to faktorer skal være noget betaleren ved (f.eks. et password), noget betaleren er (f.eks. et fingeraftryk) eller noget betaleren har (f.eks. et betalingskort).

Læs også: 10 best practices i e-commerce 2020

Tag en dialog med din Payment Service Provider

Det er vigtigt, at internetforretninger forbereder sig til de nye regler allerede nu, og opdaterer deres betalingsmodul. Konsekvensen for virksomheder, der ikke er klar, er, at de afskæres fra at modtage betaling. Det skyldes, at betalinger, der ikke er godkendt med stærk kundeautentifikation, som udgangspunkt ikke må gennemføres fra den 11. januar 2021 eller muligvis tidligere.

 - I DI anbefaler vi vores medlemmer at tage en dialog med deres Payment Service Provider (PSP) for at sikre, at deres betalingsløsning kan leve op til de nye regler. Det kan også være en god idé at informere kunderne om, at der snart introduceres en opdateret betalingsproces og hvorfor, siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel. 

Læs også: Der er blæst til kamp mod farlige produkter på nettet

DI bakker op

I DI har vi fulgt implementeringen af reglerne om stærk kundeautentifikation tæt, og vi er i løbende dialog med Finanstilsynet og andre aktører. Meldingen er herfra fortsat, at de fører tilsyn fra den 11. januar 2021.

I DI bakker vi op om intentionen bag stærk kundeautentifikation – nemlig sikre elektroniske betalinger.

Læs også: SMV’er løfter e-eksporten

Har du spørgsmål?

Har du som medlem af DI Handel spørgsmål til reglerne eller bekymringer i forbindelse med Finanstilsynets tilsyn, er du velkommen til at kontakte seniorchefkonsulent Ulla Scherfig Gilberg på tlf. 3377 3917 eller mail usg@di.dk

Læs et uddybende notat fra betalingsrådet under Nationalbanken om SCA her.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret