E-handel er en vigtig kanal for professionelle indkøbere. 88 pct. af de adspurgte indkøbere foretager digitale indkøb.

GettyImages
07.10.20 DI Handel Nyheder

Nye tendenser i B2B indkøbernes digitale adfærd

Seneste tal fra DI Handels B2B e-handelsanalyse viser nye tendenser i det digitale indkøb. Analysen viser bl.a. en stigning på 12%-point i køb via online markedspladser og en øget betydning af varens tilgængelighed ift. valg af webshop.

Viden om B2B e-handel har hidtil været begrænset. Derfor har DI Handel - i samarbejde med Wilke - spurgt 750 danske B2B-indkøbere om deres erfaringer og adfærd med digitalt indkøb. Dette er fjerde gang analysen bliver gennemført.

Markant stigning i brug af online markedspladser

E-handel er en vigtig kanal for professionelle indkøbere. 88 pct. af de adspurgte indkøbere (medarbejdere med indkøbsansvar) foretager digitale indkøb. Det er en stigning på 6%-point fra forrige analyse i 2019.

Og det gælder både for indkøb med og uden faste leverandøraftaler. 37 pct. af de indkøbere, der køber ind digitalt, sker primært på faste leverandøraftaler, mens 16 pct. primært foretager digitale indkøb uden faste leverandøraftaler. 47 pct. af virksomhederne foretager digitale indkøb både med og uden faste leverandøraftaler.

Uanset om det drejer sig om digitale indkøb via en fast leverandøraftale eller uden, er webshop den mest anvendte digitale indkøbskanal. Det gør sig især gældende ved indkøb udenom faste leverandøraftaler, hvor 78 pct. af indkøberne peger på, at de køber ind via webshops. Vi ser dog også en markant stigning i brugen af online markedspladser til indkøb udenom faste leverandøraftaler på 12%-point. Hvor 20 pct. har brugt online markedspladser til disse indkøb i år, brugte blot 8 pct. denne kanal sidste år, hvilket vidner om den stigende betydning som online markedspladser forventes at få for digitalt indkøb og salg.

Varen skal være på lager og leveringstiden kort

Når indkøberne tænker tilbage på det seneste digitale indkøb, skete langt størstedelen (76 pct.) af indkøbene igennem webshops, indkøberne havde anvendt tidligere, mens 20 pct. skete i en webshop indkøberen ikke før havde anvendt. Andelen af indkøbere, der har købt i en ny webshop, er således steget med 8%-point ift. forrige analyse.

Adspurgt hvad den primære årsag til at indkøberne valgte at købe fra den pågældende webshop var svaret, at varen var på lager (35 pct.), dernæst prisen var rigtig (26 pct.) og efterfulgt af kort leveringstid (19 pct.).

I forrige analyse var prisen på niveau med varens tilgængelig ved indkøbernes valg af webshop, men i denne analyse er andelen af indkøbere, der peger på pris som primær årsag faldet med 8%-point. Hvorimod andelen af indkøbere, der har valgt en leverandør pga. kort leveringstid steget med 9%-point:

”Det kan ikke udelukkes, at corona har haft betydning for indkøbernes prioritering ved valg af webshop. Vi ved, at forsyningssikkerhed har været en problematik under coronanedlukningen og set i det lys, giver det rigtig god mening, at indkøbernes har prioriteret at købe hos webshops, hvor varen har været tilgængelig og kunne leveres inden for kort tid”, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

Download hele analysen

Er du medlem af DI Handel har du mulighed for at downloade hele den nye B2B e-handelsanalyse 2020 lige her: B2B e-handelsanalysen (august) - Virksomhedernes digitale indkøb.

 

 

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret