Coronakrisen har sat skub i behovet for et salgsteam, der også fungerer online.

Getty Images
12.08.20 DI Handel Nyheder

Salgskompetencer skal udvikles post-COVID-19

Zoom, Teams, Skype. Salg via digitale platforme er mere aktuelt end nogensinde før, men effektiviteten ved salgsarbejde hjemmefra halter bagud. Udvikling af kompetencerne i salgsstyrken er nødvendigt.

To ud af tre sælgere har ikke kompetencerne til at arbejde virtuelt, og det går ud over virksomhedernes bundlinje i en, i forvejen, svær tid. Det er derfor vigtigt, at salgsledelsen bliver bedre til at coache og udvikle salgsstyrken på distancen.

”Coronakrisen har sat skub i behovet for et salgsteam, der også fungerer online. Det kræver sælgere, der kan arbejde selvstændigt og uden supervision. For nuværende er det under halvdelen af de ældre og omkring en tredjedel af de yngre, der har disciplinen og evnerne til det”, fortæller Jens Lind-Winther, Managing Partner i ValueSelling Associates Inc. Den 01. September 2020 er han oplægsholder på vores webinar om hjemmearbejde for salgsteams.  

Læs mere og tilmeld dig her: Sådan motiverer og udvikler du din hjemmearbejdende salgsstyrke

Fremtidens kernekompetencer

På webinaret vil Jens Lind-Winther bl.a. komme ind på, hvilke kernekompetencer, der forventes hos sælgere og salgsledelsen i fremtiden:

”Kort fortalt forventes fremtidens sælgere at kunne holde pipeline fuld, opbygge relationer til beslutningstagere og etablere sig som troværdige projektledende rådgivere og ikke mindst forstå og kommunikere værdi ud fra kundens præmisser.”

”Omvendt forventes det, at salgsledelsen kan intensivere salgsperformance-coaching, etablere en simpel og struktureret salgsproces, som sælgerne faktisk følger, så de kan vinde forretning med en forudsigelighed indenfor +/- 5-10 pct. af forecast, men også at de kan stille fysiske og træningsmæssige rammer til rådighed for salgsteamet, så sælgernes muligheder for succes optimeres. Ovenstående punkter er ikke nye prioriteter for salgsorganisationer. Men at skulle håndtere dem i en virtuel og remote kontekst er nyt”, siger Jens Lind-Winther.

Læs mere og tilmeld dig her: Sådan motiverer og udvikler du din hjemmearbejdende salgsstyrke

Salgsrollerne udviskes

Jens Lind-Winther forudser ydermere, at de virtuelle redskaber vil nedbryde grænserne mellem salgsrollerne: ”Det klassiske split mellem internt salg og udkørende sælgere vil udviskes ved brug af teknologiplatforme, og team-selling vil få bedre vilkår. Det vil betyde, at der er mange overvejelser i omstillingen fra den traditionelle salgsmodel til post-COVID-19 salg. Overvejelser, som jeg i webinaret vil diskutere og give ideer til at håndtere”, slutter han.

Vil du vide mere om, hvordan du kan omstille din salgsstyrke, så deltag i vores webinar den 01. september 2020, hvor du får indsigt i, hvilke kompetencer, der er afgørende for at udvikle salgsteams, hvad der kræves fra ledelsen, samt inspiration til, hvordan det kan forankres i hverdagen.

Læs mere og tilmeld dig her: Sådan motiverer og udvikler du din hjemmearbejdende salgsstyrke

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Skrevet af:

Maria Nielsen