DI Handel anbefaler og arbejder for, at SMV:Digital også får tilført ekstra midler i 2021 og at programmet videreføres efter 2021, så endnu flere virksomheder kan komme i gang med og få styrket deres digitalisering og e-handel, herunder e-eksport.

08.10.20 DI Handel Nyheder

Vigtig håndsrækning til SMVers eksport og digitalisering

Som en del af den samlede eksportpakke som regeringen og et flertal af folketingets partier netop har lanceret afsættes nu yderligere 35 mio. kr. til SMV:Digital, og det er en vigtig håndsrækning til danske virksomheder under coronakrisen, mener DI Handel.

SMV:Digital er et initiativ under Erhvervsstyrelsen, som har eksisteret siden 2018 og har hjulpet over 1000 virksomheder med at realisere potentialerne i digitalisering og e-handel via tilskud til privat rådgivning. Programmet er ekstremt populært, og i årenes løb er midlerne blevet revet væk.

SMV:Digital-programmet udvides nu med muligheden for at få tilskud til indkøb af f.eks. nyt udstyr til automatisering og software med henblik på at styrke virksomhedens eksport.

- Coronakrisen og de nødvendige restriktioner har sat turbo på handel på nettet og øget den digitale omstilling i erhvervslivet. Det momentum skal vi holde fast i, siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel.

I august 2020 nedsatte regeringen otte genstartsteams, der i september 2020 afleverede 96 anbefalinger til regeringen om, hvordan Danmark får gang i eksporten i skyggen af coronakrisen.  En af de anbefalinger, som gik igen i flere genstartsteams, var støtte SMVernes eksport via digitale kanaler samt øvrige initiativer til digitalisering gennem SMV:Digital.

- Selvom erhvervslivet er kommet op i gear med køb og salg på nettet inden for landets grænser, så halter det stadig med e-eksporten. Derfor har vi kæmpet for at få styrket SMV:Digital, som blandt andet blev sat i verden for at fremme smv’ernes eksport via digitale kanaler. Det er derfor rigtig glædeligt, at der nu tilføres yderligere midler til SMV:Digital i år, siger Sidsel Dyrholm Holst.

- Det er ydermere rigtig godt, at ordningen nu er udvidet med direkte tilskud til for eksempel indkøb af teknologi og software.

- Det er helt afgørende at få sat mere skub i eksporten via de digitale kanaler. Analyser fra DI Handel viser, at de virksomheder som har e-eksport har markant højere indtjening pr. medarbejder end virksomheder uden.

-De ekstra penge til SMV:Digital kan bidrage til, at forretningsudviklingen og eksporten ikke går i stå i en svær tid, hvor mange måske ellers ville have holdt igen med den type af investeringer. Og det er vigtigt – for de digitale tiltag virker. Over 90 pct. af de virksomheder, der har modtaget rådgivning via SMV:Digital oplever, at de projekter der bliver gennemført er med til at øge både produktivitet og salg”, siger Sidsel Dyrholm Holst.

DI Handel anbefaler og arbejder for, at SMV:Digital også får tilført ekstra midler i 2021 og at programmet videreføres efter 2021, så endnu flere virksomheder kan komme i gang med og få styrket deres digitalisering og e-handel, herunder e-eksport.

Hvordan søger du midler fra SMV:Digital?

SMV:Boardet er netop nu ved at finde ud af, hvordan puljen skal udbydes. Vi informerer om, hvordan de kan søges i vores nyhedsbrev, så snart der er nyt i sagen. Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev nedenfor.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret