Epinions data viser bl.a., at Amazon sandsynligvis vil ramme Danmark med medvind hos danske forbrugere.

12.01.21 DI Handel Nyheder

30 pct. af danskerne har handlet på Amazon

Nye tal fra Epinion viser, at Amazon sandsynligvis vil få medvind hos de danske forbrugere. 91 pct. af danskerne kender allerede Amazon, og hele 30 pct. har købt produkter på platformen. Indhent viden om platformen, uanset om du vil sælge der eller ej, opfordrer DI Handel.

Det har efterhånden været en kendsgerning i nogle år, at Amazon var på vej ind i Skandinavien. Senest ved åbningen af den svenske platform den 28. oktober 2020 har vi set, at Amazons indtog i Skandinavien ikke blot er rygter, men en afgørende realitet.

I DI Handel opfordrer vi alle handelsvirksomheder til at indhente viden og indsigt om Amazon og på den baggrund lægge en plan for, hvordan I vil imødekomme konkurrencen eller udnytte platformen til salg af egne produkter:

”Den skærpede konkurrence vil uden tvivl give nogle danske handelsvirksomheder udfordringer, men Amazons indtog i Sverige er ikke kun en trussel for de danske handelsvirksomheder. Det kan også være en mulighed for at eksportere via platformen til Sverige, og i de andre lande, hvor Amazon er repræsenteret”, fortæller Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel og fortsætter:

”Der er ikke et entydigt svar på spørgsmålet om, hvad man skal gøre for at stå stærkest i konkurrencen, når Amazon og andre globale markedspladser gør deres indtog på det danske marked – men vi opfordrer alle virksomheder til at lytte til og styrke relationen til deres kunder for dernæst at kunne omsætte denne viden til en strategi, der gavner både virksomheden og kunderne på lang sigt”.

Læs også: Velkommen til Amazon på fair og lige vilkår

Amazon er allerede i top 3 over de mest brugte webshops af danskere

En vigtig del af dette er markeds- og kundeindsigter.

Analyse- og rådgivningsvirksomheden Epinion har derfor i den seneste tid samlet en del viden om Amazon – og om hvordan det kommer til at påvirke danske handelsvirksomheder, når den danske version af markedspladsen går i luften. Den viden kan bruges til at vurdere, hvordan din virksomhed skal positionere sig i den nye markedssituation, der opstår når Amazon forventeligt gør sin ankomst.

Epinions data viser bl.a., at Amazon sandsynligvis vil ramme Danmark med medvind hos danske forbrugere. 91 pct. af danskerne kender allerede Amazon brandet, og 30 pct. har allerede på et eller andet tidspunkt købt noget på Amazon. Endvidere viser Epinions undersøgelser, at langt de fleste forbrugere er godt tilfredse med Amazon – og mange vender tilbage for at købe mere:

”Det er afgørende for danske e-handelsvirksomheder at være fuldt bevidste om Amazons kommende impact på markedet og lytte til forbrugerne for at øge kundetilfredsheden og loyaliteten”, siger Jesper Lykke Nielsen, Director – Consumer Goods & Retail hos Epinion.

Læs også: Demografien bag Amazons syv europæiske markeder

Få flere indsigter om danskernes forhold til Amazon

Jesper Lykke Nielsen er sammen med Signe De Cordier, Head of Qualitative, oplægsholder på vores webinar den 10. februar om danskernes brug og oplevelse af Amazon. Her kan du få flere dugfriske tal på danskernes kundeadfærd og oplevelser på Amazon, så du på den baggrund kan træffe et valg om, hvorvidt Amazon skal indgå i dine digitale salgskanaler eller ej på et velinformeret grundlag.

På webinaret vil vi også diskutere emner som produktsikkerhed, bæredygtighed og kundernes interesse for det lokale vs. det globale.

Læs mere og tilmeld dig her: Få indsigt i danskernes brug og oplevelse af Amazon.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Relateret indhold