Ifølge EU-indekset er danske virksomheder de mest digitale i Norden, når det kommer til e-handel og brug af digital teknologi.

27.01.21 DI Handel Nyheder

Digital kundeloyalitet er vigtigere end nogensinde

Med fortsatte coronarestriktioner i detailbranchen, er digital kundeloyalitet vigtigere end nogensinde, men hvad er digital kundeloyalitet, og hvordan kommer du i gang?

Ifølge EU-indekset er danske virksomheder de mest digitale i Norden, når det kommer til e-handel og brug af digital teknologi. Dog har digtaliseringen af den danske detailbranche stadig lang vej endnu. I en tid, hvor corona af flere omgange har lukket detailbranchen helt ned og krævet store ofre i den daglige kundekontakt, er kundeloyalitet vigtigere end nogensinde før. Men hvordan kommunikerer du med dine loyale kunder, når butikken er lukket?

I en undersøgelse fra Google Consumer Insights svarer de forbrugere, at især mobilapps, højhastighedsadgang til information eller indhold, og mulighed for at købe gennem digitale kanaler er de bedste teknologifunktioner til at drive deres loyalitet.

Ifølge Peter Bodskov, CEO for den digitale loyalitetsplatformsudbyder MyLoyal er der flere forskellige muligheder for at skabe digital kundeloyalitet og det er mere relevant end nogensinde:

”Det er muligt, at lave nyhedsbreve eller bruge social medier til at fastholde sine kunder, men i forhold til at være direkte og personaliseret i sin kommunikation er mulighederne relativt begrænsede, hvis det både skal være effektivt og databaseret. ”

Han anbefaler derfor, at de danske detailvirksomheder kigger over på loyalitetsplatforme, som oftest forekommer som apps: ”Digitale loyalitetsplatforme er et effektivt værktøj til at øge virksomhedens salg og have en direkte kommunikationskanal til sine kunder som et supplement til de velkendte markedsføringskanaler. Kundeindsigt gennem data er vigtigere end nogensinde til at kommunikere og sælge mere effektivt til sine kunder, og det bliver nøglen til at klare sig godt i fremtiden for branchen til en ellers stigende konkurrence fra internethandlen.”

Læs også: Fra analogt kundekartotek til digitalt

Tre tips til en digital loyalitetsplatform

1. Det er ikke blot en app

Det er vigtigt ikke kun, at tænke på loyalitetsplatformen som en app. Der skal være en loyalitetsmotor bag til at drive den ægte loyalitet. Det er meget vigtigt at forstå at en digital loyalietsplatform kræver viden omkring at bygge loyalitet som emne og ikke blot IT ressourcer.

2. Make it simple

Mange loyalitetsprogrammer fejler, fordi at de er for svære at forstå for kunden - make it simple, simple rabatter, der er lette at forstå, så kunden forstår, hvad de får ud af at være en del af loyalitetsprogrammet, fx 1 kr = 1 point og IKKE 1 kr = 88 points. I den forbindelse er det også vigtigt, at platformen er simpel og brugervenlig, så alle kan bruge den. Platformen skal være designet til ens kundegruppe.

3. Integrer’ det med resten af dine systemer

Integration til POS-system er et must i fysiske forretninger. Denne integration sikrer man bygger sit loyalitetsprogram op omkring købsdata, hvilket er essentielt. Yderligere giver integrationen automatisering af produkt og sikkerhed, således at medarbejdere m.fl. ikke kan snyde, give venner rabatter mm. udenom POS-systemet. I retail kræver mange også integration til webshop, da en omnichannel oplevelse vil være forventet af kunden, uanset om de handler i butikken og får points, eller i webshoppen. Det skal fungere sømløst.

Læs også: Øget digitalisering vil præge 2021

Vil du vide mere?

Den 05. februar er Peter Bodskov oplægsholder  på DI Handels webinar om digital kundeloyalitet sammen med  COO Mathias L. Heide fra MyLoyal og CEO for Paradis Tim Eklund.

Her kan du bl.a. blive klogere på:

  • Hvorfor er kundeloyalitet så vigtigt at indtænke i din forretning? 
  • Hvordan har corona ændret kundeadfærden, og hvilken indvirkning har det på kundeloyaliteten? 
  • Hvilke loyalitetskoncepter er der i markedet, og hvordan har de udviklet sig? 
  • Hvordan kan kundedata fra et loyalitetsprogram hjælpe til at optimere din virksomheds KPIér?
  • Businesscase: Hvorfor og hvordan valgte Paradis Is en digital loyalitetsløsning? 

Webinaret er gratis for alle.

Læs mere og tilmeld dig lige her: Fremtidens detailhandel: Skab kundeloyalitet digitalt

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Relateret indhold