Carl Hansen & Søn er på en større digital rejse. Her ses administrerende direktør og ejer af Carl Hansen & Søn Knud Erik Hansen.

08.01.21 DI Handel Nyheder

Hvordan betager man sine kunder på afstand?

Møbelproducenten Carl Hansen & Søn har over foråret påbegyndt en større digital transformation af deres markedsføring. De ønsker content, der emmer af kvalitet og nærhed, som kan understøtte deres emotionelle brand.

Når du vælger et møbel fra Carl Hansen & Søn, får du mere end bare et møbel. Du får traditionsrigt håndværksarbejde, komfort, kvalitetsmaterialer og ikonisk design. Som den administrerende direktør og ejer Knud Erik Hansen siger: ”… du skal blot se og røre for at blive betaget”.

Men hvad gør man så, når verden lukker ned, og kunderne må købe på afstand? Hvordan ’betager’ man? Det var Marie Ihlemanns første arbejdsopgave, da hun ved coronapandemiens start tiltrådte som General Manager for Global Marketing i Carl Hansen & Søn:

”Da jeg startede, var virksomheden påbegyndt en digital rejse fra traditionel markedsføring til digital, men da corona ramte, blev det om noget mere relevant og presserende. Vi afsøgte derfor de digitale muligheder for at give vores kunder oplevelsen af at komme tæt på og møde os i den virtuelle verden.”

Læs også: Wehlers kommer tættere på slutbrugeren med blockchain

Carl Hansen & Søn

  • Familieejet dansk møbelvirksomhed fra 1908
  • Carl Hansen & Søn er bl.a. kendt for Y Stolen, som Hans J Wegner designede for virksomheden i 1949
  • Virksomheden har 400 ansatte og produktion i Danmark
  • Sortimentet forhandles over hele verden

Virtuel ægthed

Carl Hansen & Søn har i 2020 gennemført en række store nye digitale initiativer og arbejder i dag med nye formater på flere forskellige platforme. De har bl.a. haft stor succes med deres podcasts, der potentielt er nået ud til flere millioner mennesker verden over. 

Seneste skud på stammen er videoer fra det nye Virtual Production Studio Copenhagen. Et studie, der er skabt med 3D props, hvor forgrund er virkeligt, men baggrunden er skabt digitalt. Ægtheden - følelsen af, at det er realistisk og muligheden for at kunne lege med forskellige miljøer var blot nogle af bevæggrundene for valget af denne teknologi til deres content:  

”Vi havde mange overvejelser om, hvorvidt det kunne blive godt nok, og hvordan det færdige resultat blev, men med virtual production er vi kommet så tæt på virkeligheden, at kunden næsten kan føle stoffet og træet gennem skærmen, hvilket er uhyre vigtigt for et emotionelt brand som vores”, fortæller Marie Ihlemann.

Læs også: Produktgaranti kan håndteres smartere

Carl Hansen & Søn bruger videoen, som et virtuelt led i kunderejsen til at differentiere sig. De sender den ud til arkitekter, forhandlere og sælgere i deres egne butikker:

”Selvfølgelig skal alt hvad vi laver gerne resultere i et salg, men kunderejsen kan være lang, og nogen bliver hurtigere modnet end andre. Det betyder også, at de, der ser videoen, vil have forskellig adfærd herefter. For nogen vil det være en øjenåbner for dansk design, for andre vil det igangsætte lysten til at vide mere.”

Læs også: Fremtidens detailhandel: Den ”nye” butik

Et led i en større transformation

For Carl Hansen & Søn er dette dog kun et af deres første skridt i deres digitale rejse:

”Jeg tror stadig på, at traditionel markedsføring har stor værdi, og vi vil derfor fortsætte med at gøre det vi hidtil har gjort, men vi vil lægge lag på og gøre det smartere”, fortæller Marie Ihlemann, og forsætter:

”Det vigtigste for os er kvalitet fremfor kvantitet. De fleste er trætte af, at se ting, der ikke er relevante for dem, så vi skal være segmenterede og datadrevne og give de rette mennesker det rette og bedste content, hvor de er, og når de efterspørger det”, slutter hun.

Læs også: Blockchain kan bekæmpe handel med falske produkter

Maries to vigtigste take aways

  1. Vær agil: Efter at arbejde med årshjul i 20 år, har 2020 vist, at vi er nødt til at kunne ændre os løbende. Messen er der ikke nødvendigvis i marts, og i morgen er ikke sikker.
  2. Agilitet avler chancer: Vi skal turde tage chancer og lære af vores fejl. I vores arbejde med digitalt indhold har det været med en meget fri ramme. Hvis det kommer til at fungere godt, så kan det i sidste ende både blive ressourcebesparende og give os frihed i forhold til de større produktioner, der normalvis kræves til fx photoshoots rundt om i verden.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret