I Danmark er andelen af virksomheder med e-handel i Danmark steget med 11 pct. pt. fra 21 pct. i 2015 til 32 pct. i 2020.

13.01.21 DI Handel Nyheder

Mobil e-handel kan blive den nye foretrukne digitale salgskanal

Mobil e-handel, også kendt som m-commerce, har i høj grad været en drivende faktor for den positive udvikling af e-handel i de senere år. Det stiller krav til designet af din webshop.

Danmarks Statistik offentliggør årligt tal for e-handlens andel af den totale omsætning for virksomheder, samt en række tal om forbrugernes e-handel. Disse tal, sammenholdt med Euromonitors tal for m-commerce i detailhandlen, viser en række tendenser, der alle peger imod en stigning i e-handlen og vigtigheden af m-commerce.

Læs også her: 5 tips til brugervenlig m-commerce

M-Commerce:

E-handel, der foretages gennem håndholdte enheder, fx telefon eller tablet.

90 pct. af danskerne har adgang til en smartphone

Andelen af husholdninger, der havde en PC i 2011 var på 91 pct. Denne andel var stigende frem til 2016, hvorefter den begyndte at falde igen. Således er andelen faldet med hele 4 pct. pt. fra 95 pct. til 91 pct. fra 2016 til 2020, og er altså nu tilbage på samme niveau som i 2011.

Ses der derimod på andelen af husholdninger, der har adgang til smartphones, har tallet været stødt stigende siden 2011 med en stigning på 57 pct. pt. fra 33 pct. i 2011 til 90 pct. i 2020. Det betyder, at der på nuværende tidspunkt er næsten lige så mange husholdninger der har en smartphone, som der er husholdninger, der har en computer.

Den svagt faldende tendens for andelen af husholdninger, der ejer en PC, kunne være en indikation på, at smartphones kan tilfredsstille flere og flere af de samme behov som en PC. Et af disse er muligheden for at e-handle.

Læs også: Danskerne bruger færre penge i udenlandske netbutikker

M-commerce udgør 35 pct. af omsætningen for e-handel i Danmark

M-commerce eller mobil e-handel er for mange fortsat et fremmedord, men det er vigtigt, at især webshopejere stifter bekendtskab med det nu.

I Danmark er andelen af virksomheder med e-handel i Danmark steget med 11 pct. pt. fra 21 pct. i 2015 til 32 pct. i 2020. For detailhandelen med fysiske varer (uden rejser, oplevelser, streaming, etc.) specifikt er andelen for samme periode steget med hele 24 pct. pt., og udgør nu 13 pct. af den samlede omsætning indenfor detailhandlen i 2020.

Isoleres den del af omsætningen som stammer fra m-commerce, er det 6 pct. for 2019. Dette svarer til, at m-commerce udgør 35 pct. af den samlede omsætning indenfor e-handel i 2019.

Læs også: Nye tendenser i B2B indkøbernes digitale adfærd

Udvikling af mobil e-handel  i Danmarks største samhandelslande

De danske forbrugere og virksomheder ser ud til at følge trit med den udvikling, vi ser hos vores største europæiske samhandelslande.

Tyskland, Sverige, Norge, UK og Frankrig er nogle af Danmarks absolut største europæiske samhandelslande, når der ses på værdien af import og eksport. Højdespringeren er UK, hvor m-commerce udgør 58 pct. af den samlede e-handel i 2019. Danmark indtager her en 2. plads, hvor m-commerce udgør 35 pct. af den samlede e-handelsomsætning indenfor detail. Sidst på listen er Frankrig, hvor m-commerce blot fylder 23 pct. af den samlede e-handelsomsætning indenfor detail. Disse forskelle mellem landene ses til trods for, at udgangspunktet i 2011 for alle var at m-commerce udgjorde 3-4 pct. af den samlede e-handel indenfor detail.

At andelen er så høj i UK, understreger dog også, at selvom vi er godt med i forhold til nogle af vores andre samhandelslande, så er der fortsat mere at hente i Danmark for de danske virksomheder.

Læs også: Amazon som eksportkanal: En sælgers historie

Native apps og one-click køb vil drive udviklingen af m-commerce

Ifølge Business Insider Intelligence kan m-commerce meget vel blive forbrugernes foretrukne digitale salgskanal i løbet af de næste fem år.

Udviklingen i Danmark vidner også om, at der bliver investeret mere og mere i m-commerce. De største detailkæder i Danmark er allerede i fuld gang med at gøre danskernes indkøbsoplevelser i de fysiske butikker nemmere og mere bekvem med native apps. Coop Danmark, som var de første til at tilbyde deres kunder en app, tilbyder nu også, at kunderne kan handle dagligvarer direkte i app’en i stedet for at skulle forbi en browser.

Bliv klogere på brugen af apps til loyalitet på vores gratis webinar: Fremtidens detailhandel: Skab kundeloyalitet digitalt

Native apps

Native apps er apps der installeres direkte i forbrugernes mobiltelefoner og distribueres typisk via Google Play eller Apple App Store. Native apps er i modsætning til web apps udviklet specifik til mobiltelefonen og kan således udnytte enhedens funktioner til fulde fx kameraet, GPS, listen over kontakter osv. Native apps kan også udvikles og designes til at kunne køre uden internetforbindelse.

Zalando, Adidas, Amazon m.fl. har også native apps og tilbyder igennem disse nemme købsflows, hvor forbrugerne kan foretage køb ved få  klik, hvis de har givet appen/hjemmesiden tilladelse til at opbevare deres forsendelse- og betalingsinformationer.

Udover at bekvemmeliggøre indkøbsoplevelsen, uagtet om det er fysisk eller online handel, så giver apps også bedre tracking muligheder, hvilket også er blandt årsagerne til, at de store udenlandske e-handlere bevæger sig over i m-commerce med native apps.

Vil du vide mere?

I vores digitale markedsfokus har du mulighed for at sammenligne en række e-handelstal på tværs af 29 forskellige lande.

Er du medlem af DI Handel, kan du downloade samtlige markedsfokus her: Digitalt Markedsfokus

Styrk din faglige profil

Marketing, salg, e-business og kundeadfærd. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret