Ifølge Danmarks Statistik havde 90 pct. af danske husholdninger adgang til en smartphone i 2020.

20.04.21 DI Handel Nyheder

E-handel via mobile enheder er i rivende udvikling

E-handel via mobile enheder, også kendt som m-commerce, er på vej til at blive den foretrukne platform til køb online. Det stiller krav til virksomhedernes design af mobilsites og apps.

Ifølge Danmarks Statistik havde 90 pct. af danske husholdninger adgang til en smartphone i 2020. Et tal, der har været stødt stigende siden statistikkens oprindelse:

”Tendensen understreger vigtigheden af, at de danske virksomheder får sat fokus på det mobile websalg – både gennem mobilsites, men også gennem apps. Tal fra Euromonitor viser, at vi i Danmark er bagud med omstillingen i forhold til fx UK”, fortæller Tevin Lac, Head of e-commerce i DI Handel

Læs også her: 5 tips til brugervenlig m-commerce

M-commerce:

E-handel, der foretages gennem håndholdte enheder, fx telefon eller tablet. Det kan både være gennem mobilsites, men også apps.

M-commerce er steget med 22%-pt. i Danmark

Nye 2020-tal fra Euromonitor viser, at m-commerce omsætningen på verdensplan udgør knap 55 pct. af den samlede e-handelsomsætning indenfor detailhandlen. For Danmark, UK, Sverige, Tyskland, Norge og Frankrig, er det kun UK som lever op til denne andel, men der har været udvikling i andelen for alle lande i de senere år.

For UK er det hele 59 pct. af den samlede e-handelsomsætning, der udgøres af m-commerce, hvilket sender dem helt i top. En stigning på 19 %-pt. siden 2015. Sverige og Tyskland kommer ind på hhv. 2. og 3. pladsen, med andele på henholdsvis 49 pct. og 48 pct. Herefter er Danmark at finde på den listen med en andel på 43 pct. I Danmark er det en stigning på 22 %-pt. siden 2015.

Norge og Frankrig er de to lande, hvor m-commerce udgør den mindste andel af den samlede e-handelsomsætning.

Læs også: Top 20: Her er udviklingen af danskernes mest brugte webshops

Native apps har konsolideret sig på det danske marked

Udviklingen af m-commerce i Danmark indikerer, at danske virksomheder investerer mere i m-commerce:

”De store detailkæder i Danmark har i et stykke tid meldt sig ind i kampen på m-commerce markedet ved at gøre danskernes indkøbsoplevelser i de fysiske butikker nemmere og mere bekvem med native apps. Coop Danmark, som var de første til at tilbyde deres kunder en app, tilbyder nu også, at kunderne kan handle dagligvarer direkte i app’en i stedet for at skulle forbi en browser”, fortæller Tevin Lac.

Læs også: Top 20: Her er tyskernes mest benyttede webshops i 2020

Native apps

Native apps er apps der installeres direkte i forbrugernes mobiltelefoner og distribueres typisk via Google Play eller Apple App Store. Native apps er i modsætning til web apps udviklet specifikt til mobiltelefonen og kan således udnytte enhedens funktioner til fulde fx kameraet, GPS, listen over kontakter osv. Native apps kan også udvikles og designes til at kunne køre uden internetforbindelse. Med Native apps kan forbrugere med meget få klik foretage køb, hvis de har givet appen tilladelse til at gemme betaling- og leveringsoplysninger. For virksomhederne, er Native apps også en klar fordel, da det oftest er lig med bedre tracking muligheder af forbrugernes købsrejse.

Hvordan optimerer du din webshop til m-commerce?

Ny stor undersøgelse fra Baymard Institute giver et solidt indblik i kundernes brug af mobile apps og mobiloptimerede websites, samt deres præferencer, når de handler på mobilen. 

Den 28. april afholdte vi et webinar om hvordan du optimerer din webshop til m-commerce?

Du kan se webinaret on demand nedenfor.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold