I 2014 valgte Johannes Fog, at lancere en webshop, der skulle servicere både deres B2B- og B2C kunder.

22.01.21 DI Handel Nyheder

Websalget boomer - i særdeleshed for privatkunder

I 2020 oplevede Trælast- og Byggemarkedet Johannes Fog næsten en fordobling af deres B2C websalg. På det seneste har også click & collect oplevet stor fremgang under de skærpede corona restriktioner. Erhvervskunderne fortsætter deres indkøb offline - som hidtil.

I 2014 valgte Johannes Fog at lancere en webshop, der skulle servicere både deres B2B- og B2C kunder. Det viste sig at være en god beslutning. Virksomheden har på den måde fulgt den digitale tendens, men da corona ramte i foråret 2020, opnåede websalget en markant fremgang:

”Vi har oplevet en kolossal vækst i vores webshop helt fra sidste forår, da Corona fik mange til at igangsætte Gør-det-selv opgaver. Det betød, at vi oplevede et stort salg af især byggematerialer. Henover efteråret mærkede vi også tydeligt, at feriepengene blev frigivet. Her kom der også gang i salget af desgignprodukter fra vores bolig- og designhus i Lyngby. Det har gjort, at vi i 2020 har haft 5 års vækst i websalget komprimeret på 1 år”, fortæller økonomi direktør i Johannes Fog Mads Hvelplund.

Læs også: Nye coronatiltag i detailhandlen per 08. januar 2021

Click & collect-konceptet er populært

Da nye coronarestriktioner lukkede hele detailhandlen ned i december, var det især muligheden for click & collect, der blomstrede:

”Vi oplever en stor tilbagegang i vores privatsalg i øjeblikket, fordi de private ikke må komme i vores forretninger, medmindre varerne er forudbestilt og forudbetalt. Til gengæld oplever vi en eksplosiv vækst i både websalg og ikke mindst i vores click & collect. Hvis vi kigger på tallene, er ordrer med click & collect tidoblet. Jeg vil tro, at det primært er de, der plejede at besøge vores butikker, som vælger denne løsning. Vi er glade for at have denne mulighed for at servicere vores privatkunders behov under betryggende forhold. Vi ser dog meget frem til at kunne byde dem velkommen tilbage i vores forretninger så de kan få den fulde oplevelse og gode service og rådgivning som de er vant til.”, fortæller Mads Hvelplund.

Han mener, at de ændrede forbrugsmønstre blandt deres privatkunder er kommet for at blive:

”Jeg tror, at vores privatkunder har fået smag for, hvor nemt det er, både at købe online, men også at vælge click & collect fremfor hjemmelevering, og vi derfor vil se en blivende effekt, også efter landet atter lukker op igen”.

Det glæder DI Handel, at virksomhederne har mulighed for at fastholde så meget salg som overhovedet muligt i denne tid. Det er et vigtigt plaster på såret, men kan desværre på ingen måde opveje det tab, som de danske butikker oplever nu pga. restriktionerne:

”Det er vigtigt at restriktionerne lempes så snart det overhovedet er muligt. I DI Handel opfordrer vi myndighederne til at tillade pragmatiske og fleksible løsninger på kort sigt eksempelvis ift. returnering af varer og samtidig lægge en plan for genåbningen af detailhandlen”, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Hvordan betager man sine kunder på afstand?

Erhvervskunderne fortsætter med offline indkøb

Selvom websalget boomer, er langt størstedelen af salget dog endt ved forbrugerne fremfor de professionelle. Dette til trods for, at Johannes Fogs website, i sin tid, blev designet med fokus på deres B2B-kunder:

”Det er svært, at få de professionelle til at handle online. Vi er i en branche, der bygger meget på relationer, hvor vores erhvervskunder oftest kender sælgeren. Det betyder, at det alt andet lige, er nemmere at ringe til den sælger du kender, og sige at du skal bruge det samme som i sidste uge. Det er svært for webshoppen at konkurrere med”, fortæller Mads Hvelplund og fortsætter:

”Sælgerens viden og rådgivning er også et område, som har været svært at digitalisere. Vores sælgere har en stor rolle i at rådgive både professionelle og private, og det er værdiskabende, når de fx præsenterer nye produkter for kunderne. Det er et af de steder, hvor teknologien måske ikke helt er, hvor den skal være - endnu.”

Johannes Fog og Mads Hvelplunds oplevelser med B2B e-handel bekræftes af DI Handels B2B e-handelsanalyse 2020. Selvom 82 pct. af professionelle indkøbere foretager digitale indkøb, så gør lidt over en tredjedel af bygge- og anlægsvirksomhederne ikke. De peger på, at det er nemmere at gå ned i den nærmeste butik. 

”Vi vil hjertens gerne knække nøden i forhold til B2B e-handel, men det skal være en bedre og mere effektiv løsning for vores erhvervskunder. Vi arbejder løbende på at stille en løsning til rådighed, der kan forbedre vores kunders effektivitet, så det holder i længden”, slutter han.

Læs også: De fem største faldgruber: Produktanbefalinger i din webshop

Styrk din faglige profil

Marketing, salg, e-business og kundeadfærd. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret