27.10.21 DI Handel Nyheder

Et bæredygtigt og digitalt stærk handelserhverv er lig med konkurrencedygtige handelsvirksomheder

Kravene fra forbrugere og omverden sætter scenen for, hvordan danske handelsvirksomheder skal udvikle sig over de kommende år. Men hvordan kan du egentlig påvirke din egen værdikæde, for at omstille din virksomhed? Hvordan kan teknologierne fremme din virksomhed? Og skal du udover landegrænserne for udvikle dig?

Onsdag d. 27. oktober 2021 bød vi på DI Handels velkommen til årsdagen B2B Salgskonferencen 2021 med titlen ”Grib mulighederne” – en hel del i potentialernes tegn. Emnerne var ’Digital Handel’, ’Bæredygtighed Handel’ og ’Global Handel’, hvor flere oplægsholdere gav de over 280 erhvervsledere og beslutningstagere inspiration til, hvordan de kan arbejde emnerne i deres virksomheder. 

Forpligt din virksomhed til den grønne omstilling 

Adm. Direktør i STARK Britta Korre Stenholt var keynote speaker og gav i sit oplæg inspiration til, hvordan man som handelsvirksomhed kan gå til opgaven. Forpligt din virksomhed til at omstille sig og handelsvirksomhederne er nødt til at gå sammen med sine leverandører og kunder for at kunne omstille det store forbrug. Britta Korre Stenholt kunne bl.a. fortælle hvordan de et partnerskab med andre virksomhed er gået ind i initiativet ’Gentræ’, for opsamle de byggematerialer der er muligt at genbruge. 

Signe Frese, CSR direktør i Coop Danmark kunne fortælle, hvordan de er gået til den bæredygtige dagsorden. Helt konkret har Coop Danmark lavet en emballageguide til deres leverandører for at påvirke deres værdikæde. Det har bl.a. påvirket indpakningen på vindruerne, som har givet en gevinst for miljøet og økonomien. 

Søger du et CSR netværk, læs mere om Verdensmålsnetværk for marketing- og salgschefer 

Data er hele økonomien i artificial intelligence (AI) 

Digitalisering af din virksomhed er en mulighed, for at optimere dine forretningsgange og give din værdikæde transparens. Thomas Terney, PHD i Kunstig intelligens navigerede deltagerne igennem, hvordan teknologi er blevet udviklet over tid og er blevet testet. En af Thomas Terneys hovedbudskaber var at menneskehjernen ikke kan kapere store dele data, hvorfor det kan hjælpe os i vores arbejde, da data er hele økonomien i. Eksempelvis er et CRM system et godt eksempel, hvor kunstig intelligens hjælper handelsvirksomhederne. 

Læs mere om projekt, Datadreven Kundeindsigt. 

B2B virksomheder er bagud i online handlen

Det blev konstateret at de Danske B2B handelsvirksomheder er bagud i online handel. Commercial Direktør, Kasper S. Knudsen fra IMPACT A/S kunne fortælle om det skæve kanalmix vi ser i markedet. 34% af de Danske B2B virksomheder sælger via kørende sælgere, hvorimod kun 18% af deres købere foretrækker det mens 86% af alle B2B salg starter på Google. 

Modsat ses der klare gevinster ved at sætte fokus på global handel, bl.a. øget omsætning, forretningsudvikling, styrket brand og forbedret effektivitet. Kasper S. Knudsen kunne konstatere at det er en gylden mulighed og et stort potentiale, da en nye B2B analyse udgivet af DI Handel i samarbejde med IMPACT A/S viser at kun 3 ud af 10 B2B virksomheder sælger udenfor Danmark. 

Læs også: Detail- og engrosvirksomheder skal blive bedre til websalg 

Relateret indhold