12.10.21 DI Handel Nyheder

Hvem er den sydkoreanske Amazon – Coupang?

Sydkorea er hjemsted for et af de største og hurtigst voksende e-handelsmarkeder i verden. Den hastige udvikling skyldes bl.a. sydkoreanernes forhold til e-handel, men den skyldes i høj grad også Coupang, der på 11 år har vokset sig til den største online markedsplads i Sydkorea. Men hvem er - og hvad er Coupang?

Corona epidemien har ændret forbrugernes indkøbsvaner i mange lande og især e-handel har vundet endnu større indpas. Dette gælder også i Sydkorea, hvor covid19 har betydet, at det koreanske online marked overgik offline markedet for første gang nogensinde.

Uagtet corona epidemien så har Sydkorea de perfekte forudsætninger for e-handel. Det er et af de tættest befolkede lande i verden med en høj mobil- og internetadgang. 80% af sydkoreanerne bor i byer, og 95% ejer smartphones. Dette har Coupang udnyttet og de er i dag den dominerende online markedsplads på det sydkoreanske marked.

Hurtig levering har været motoren for de imponerende resultater skabt på blot 11 år

Coupang startede som en slags koreansk Groupon i 2010 inden de efter tre år udvidede de til en online markedsplads. Virksomheden fik rejst en investering på 300 millioner USD i 2014, efterfulgt af 3 milliarder USD i hhv. 2015 og 2018. Investeringerne gjorde, at Coupang kunne vokse sig til en virksomhed med over 50.000 ansatte i dag.

Hjørnestenen, der har sikret Cupangs succes, er deres utrolige leveringshastighed. Virksomhedens ”Rocket Delivery”-netværk gør, at kunderne bl.a. kan få deres ordrer leveret enten samme dag eller næste dag. Dette er muligt, fordi Coupang har lagerhaller overalt i Sydkorea, hvilket betyder, at 70% af alle sydkoreanere bor inden for 30 km fra et Coupang-lagerhal. Med det fintmasket netværk af lagre som fundament, kan de med deres Rocket Delivery koncept levere 99,6% af alle ordrer inden for 24 timer.

25% markedsandel og opstart af nye forretningsområder

Coupang har omkring 15 millioner aktive kunder, som har adgang til et varesortiment på mere end 5 mio. varenumre fra ca. 200.000 tredjeparts sælgere. En rapport fra april 2020 viser, at Coupang er den klart største markedsplads og mest dominerende e-handelsvirksomhed i Sydkorea, med en estimeret markedsandel på 24,6% af det sydkoreanske e-handelsmarkedet. Coupang omsatte i driftsåret 2019/2020 for imponerende 5,9 milliarder USD.

Ligesom Amazon, har Coupang også et loyalitetsprogram, Coupang Wow Rocket, der på mange punkter minder om Amazon Prime. I øjeblikket har ca. en tredjedel af deres kunder et Coupang Wow Rocket-medlemskab.

Udover at drive online markedspladsen breder Coupang sig til nye forretningsområder:

  • I juli 2020 lancerede Coupang deres videotjeneste kaldet Coupang Play, som kan sammenlignes med Amazon Prime Video.
  • Coupang Pay er deres betalingsapp
  • Coupang Eats er deres madudbringningstjeneste a la JustEat/Hungry/Wolt etc.
  • I juni 2021 startede de i Japan og i juli 2021 blev Coupang lanceret i Taiwan
  • De har også planer om at udvikle en liveshopping platform

Coupang er med andre ord i gang med at blive en dominerende spiller i hele den digitale fødekæde på lige fod, med andre digitale giganter i verden.

Webinar med Coupang d. 28. oktober 2021

DI inviterer i samarbejdet med den danske ambassade i Korea til et webinar med Coupang torsdag d. 28. oktober 2021, som er gratis og åben for alle.

Deltag på webinaret og få et indblik i Coupang og det sydkoreanske e-handelsmarked. På webinaret vil du få et bedre indblik i markedet og hvordan du som virksomhed kan sælge på Coupang.

Tilmeld dig webinaret her: https://www.danskindustri.dk/arrangementer/soeg/webinarer/internationale-webinarer/korea-e-commerce/

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold