24.11.21 DI Handel Nyheder

5 funktioner din B2B webshop skal have

Vores nyeste B2B e-handelsanalyse viser, at indkøberne i en stigende grad benytter sig af digitale kanaler til at foretage deres køb. Med en stigende udbredelse af B2B e-handel, følger også stigende krav til webshoppens funktioner, og her viser analysen, at der er et spænd mellem, hvad B2B webshops tilbyder af funktioner, og hvad en indkøber efterspørger og forventer af en B2B webshop.

Hidtil har der været begrænset med viden om B2B e-handel i Danmark, og derfor har DI Handel – i samarbejde med Wilke – interviewet knap 1.200 sælgere og indkøbere om deres erfaringer og adfærd ved digitalt salg. Dette er femte gang, B2B-e-handelsanalysen gennemføres.

Læs også: B2B-virksomhedernes salgs- og indkøbskanaler 2021

De 5 vigtigste funktioner i en B2B webshop

De professionelle indkøbere nævner følgende 5 webshop-funktioner, der giver værdi for dem:

  1. Opdateret lagerstatus for alle produkter (76 pct.)
  2. B2B rettede betalingsmuligheder (74 pct.)
  3. Mulighed for valg af specifik leveringsdato (73 pct.)
  4. Faktura download (71 pct.)
  5. Hurtig genbestilling af tidligere ordrer (70 pct.)

B2B indkøberne ser altså med andre ord værdi i features, der gør deres arbejdsdag bekvem, såsom mulighed for valg af specifik leveringsdag, fakturadownload, mv.. Analysen viser gennemsnittet og kan derfor ikke nødvendigvis overføres 1-1 til din webshop, men er et godt eksempel på best practices indenfor B2B e-handel.

Heldigvis tilbyder de virksomheder, der allerede driver B2B webshop, mange af de features, som indkøberne efterspørger, dog er der features, hvor der er uenighed omkring. Sælgerne tilbyder bl.a. B2B rettede betalingsmuligheder (73 pct.) og mulighed for valg af specifik leveringsdato (67 pct.). Dertil er personificeret indhold (55 pct.) også noget som sælgerne tilbyder på trods af en relativ lav efterspørgsel fra indkøberne.  

Indkøberne og sælgerne er uenige, om hvilke funktioner en webshop skal indeholde

B2B rettede betalingsmuligheder, er den funktion, hvor der er størst enighed mellem indkøber og sælgerne. Begge parter mener, at det er en vigtig funktion, hvor det kun er blot 1 pct.pt., som skiller dem ad. Indkøberne og sælgerne er derudover enige i, at bestillingslister til kunder eller projekter, ikke er en funktion, der er essentiel for en webshop. Her skiller 2 pct.pt., dem ad. 

Der, hvor der er det absolut største gap (forskelle) mellem sælgerne og indkøberne, er opdateret lagerstatus for alle produkter. Her er der -29 pct.pt. mellem, hvad indkøberne efterspørger til, hvad sælgerne udbyder. Det kan hænge sammen med, at det for sælgervirksomheder er meget omkostningsfyldt at skulle notere og holde deres lagerstatus opdateret på hele deres varelager.

image5d3.png

Download analyse

Er du medlem af DI Handel, har du mulighed for at downloade den todelte B2B e-handelsanalyse 2021 lige her:

B2B-e-handelsanalyse indkøb: B2B e-handelsanalyse 2021 - indkøb - DI Handel  

B2B-e-handelsanalyse salg: B2B e-handelsanalyse 2021 - salg - DI Handel   

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold