30.11.21 DI Handel Nyheder

Disse salgsdata giver Amazon til deres sælgere

Amazon er en af de største netbutikker, der findes. Du kan placere og sælge dine produkter fra Amazon og samtidig anvende Amazons salgsdata til at løfte dit salg, og klare lager og leveringer for dig. Men på Amazon er dine produkter blot få blandt tusinder. Konkurrencen er hård, og hvordan sikrer du dig algoritmen favoriserer din virksomhed og dine produkter?

Ved at anvende Amazons salgsdata, er der mere tid til fx at fokusere på selve salget. Som sælgende virksomhed på Amazon, får du adgang til en række salgsdata og salgsrapporter, med henblik på at skabe transparenthed og give din virksomhed indblik i salget og mulig salgsoptimering.

På Amazon Seller Central platformen kan du finde rapporter indenfor salg, aktiviteter, markedsføring og lager. Sælger du på flere af Amazons markedspladser og har et større produktsortiment, kan det være ressourcekrævende og svært at danne sig et overblik over de mange rapporter og data.

Derfor afholdte DI Handel et webinar, hvor vi sammen med Jan Röhn Pipper fra Valuezon stillede skarpt på netop disse udfordringer og dykkede ned i Amazons salgsdata.

Salgsdata på tværs af virksomheder og Amazons markedspladser

Valuezon Nordic er en del af Valuezon. Valuezon er en tysk konsulentvirksomhed, der hjælper brands og virksomheder med at drive forretning på Amazon.

På webinaret bliver følgende standardrapporter fra Amazon gennemgået:

Slagsrapport: Amazon giver dig mulighed for at hente meget præcise salgsrapporter. På webinaret kan du høre Jan Röhn Pipper afmystificere Amazons salgsdatarapport.

Business rapport – B2B: Mange Amazon sælgere er ikke klar over, hvor meget de sælger B2B i forhold til B2C. Med Business rapport B2B kan du få et overskueligt overblik over dit salg.

Business rapport – Trafik: Som Amazon sælger er det vigtigt at holde øje med din trafik. Amazons Business rapport viser grafer, der giver et simpelt og letforståeligt overblik din salgstrafik.

Udover standardrapporteringer har Valuezon opbygget en Microsoft Power BI rapportering*. Microsoft Power BI giver et management overview samt operationelt overblik over performance på Amazon til Valuezons kunder, som er repræsenteret på størstedelen af Amazons markeder og i adskillige kategorier.

Jan Röhn Pipper fortæller om tabeller, grafer og statistikker fra MS Power BI, og gennemgår sammen med Tevin Lac og Kim Bruno fra DI Handel hvorfor disse er relevante i forhold til at skabe en profitabel forretning på Amazon.

Læs også: 30 pct. af danskerne har handlet på Amazon - DI Handel (danskindustri.dk)

Se hele webinaret

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Skrevet af:

Simone S. Nielsen, Aske Gudmand-Høyer, erhvervspraktikant

Relateret indhold