24.11.21 DI Handel Nyheder

Trods dårligere udvalg og priser er forventningerne til Black Friday store

Udfordringer med vareforsyningen og dermed højere priser, kommer ikke til at lægge en dæmper på danskernes købelyst på Black Friday. Det viser DI Handels nye undersøgelse om danskernes forventninger til Black Friday i år. Tværtimod forventes den store tilbudsdag i år at slå alle rekorder. Danskerne forventer nemlig at bruge 2.578 kr. under dette års Black Friday, hvilket er en stigning på godt 35% i forhold til forventningerne i 2020.

Selvom mange virksomheder allerede har været i gang med Black November/Week, så er fredag den 26. november 2021 den officielle dato, hvor Black Friday igen rammer de danske forbrugere, som igen  i år forventes at blive en toneangivende handelsdag for den danske detailhandel.

Ifølge DI Handels forbrugerundersøgelse forventer danskerne gennemsnitligt at bruge 2.578 kr. under Black Friday 2021. Beløbet svarer til en stigning på godt 35% i forhold til forventningerne til sidste år (2020), hvor danskernes gennemsnitligt forventede at bruge 1.912 kr. I år er det især mænd, forbrugere ml. 30-39 år og forbrugere fra Region Sjælland, der forventer at bruge flest penge under Black Friday.

imagebg1mc.png

Problemer med vareleverancer rammer også Black Friday

Danske virksomheder har i hele 2021 kæmpet med vareforsyningen, og denne globale udfordring rammer også årets Black Friday. En stikprøve blandt DI Handels medlemmer viser nemlig at 38% af virksomheder, der holder Black Friday i år, siger at tilbud/udvalg bliver dårligere, mens 48% af virksomhederne siger, at priserne bliver ringere i år.

Dette har de danske forbrugere heldigvis forståelse for. De danske forbrugere har nemlig været opmærksomme på udfordringen.55% af de adspurgte forbrugere forventer, at vareforsyningsproblematikken vil give dårligere tilbud/udvalg, mens 60% af forbrugerne endvidere mener, at det vil resultere i dårligere tilbud (højere priser). Hele 66% af forbrugerne tror på, at denne ugunstige situation vil påvirke udvalget af varer og priser til jul.     

Køb af julegaver fylder mere i Black Friday 2021

Netop fordi danskerne forventer, at forsyningsproblematikken går ind i julehandlen, viser årets Black Friday undersøgelse også at en større andel af Black Friday-budget i går går til julegaver. Således forventer danskerne, at 52% af årets Black Friday bruges på gaver til andre. Dette svarer til en stigning på 7 pct.-pt. i forhold til 2020. 

Danskernes favoritter over indkøb på Black Friday 2021 er ifølge undersøgelsen fortsat tøj og sko, elektronik og el-udstyr samt personlig pleje.

Læs også: Black Friday blev til Black Week og slog rekord online

Det er virkelig positivt at forbrugerne har store forventninger til Black Friday, og at begivenheden er blevet startskuddet på julehandlen. Samtidig er det flot at handelsvirksomhederne kan være klar på trods af, at de har været ramt af den perfekte storm, hvor de bl.a. har haft store logistiske udfordringer med at få varerne frem Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold