Colourbox
13.12.21 DI Handel Nyheder

Forbrugerne brugte færre penge på årets Black Friday

Ny forbrugerundersøgelse fra DI Handel viser, at årets Black Friday ikke levede op til forbrugernes egne forventninger eller sidste års høje niveau. Danskerne brugte i snit 2.400 kr. til Black Friday i år, på trods af at forventninger til, hvad de ville bruge og hvad de brugte sidste år lå højere. Forbrugerne angiver, at forsyningsproblematikken påvirkede priserne og tilbuddene til Black Friday, og forventer at det samme fortsætter ind i julehandlen. DanDomain bekræfter, at årets Black Friday ikke var på niveau med 2020.

DI Handels 2. del af Black Friday undersøgelsen indeholder nye tal for, hvordan den store handelsdag - og uge – forløb. Helt generelt blev Black Friday ikke det store brag, som flere af forbrugerne og virksomhederne ellers havde set frem til. Danskernes forventninger til, hvor meget de ville bruge var nemlig skruet helt i vejret. Mere præcist, viste undersøgelsen inden Black Friday i år, at danskerne forventede at bruge 2.578 kr. til Black Friday 2021, hvilket var hele 35 pct. mere end forventninger tilbage i 2020. Realiteten var dog, at danskerne blot brugte 2.400 kr. i snit i år sammenlignet med et forbrug på 2.491 kr. i 2020.  Selvom at forbrugsniveauet er højt, så levede den store handelsdag og -uge ikke op til de store forventninger. En del af forklaringen findes i den forsyningsproblematik, som virksomhederne har været påvirket af.

Skuffende udvalg og priser til årets Black Friday

Danskerne mener nemlig, at tilbuddene og priserne til Black Friday er blevet påvirket af forsyningssituationen. Mere end hver 4. dansker (27 pct.) mener, at forsyningssituationen påvirkede udvalget af varer og tilbud til Black Friday i år, mens mere end hver tredje dansker (35 pct.) angiver at priserne var dårligere til årets Black Friday. 47 pct. af forbrugerne er ligeledes overbeviste om, at forsyningsproblematikken vil fortsætte ind i julehandlen og påvirke prisen og udvalget.

DI Handels medlemsvirksomheder er enige i forbrugernes forventninger og observationer. DI Handel har nemlig foretaget en stikprøve blandt medlemmerne og den viser, at der er 43 pct. af virksomhederne, som angiver, at forsyningsproblematikken vil få betydning for udvalget, varer og priser til julehandlen. Stikprøven viser ligeledes, at der er hele 74 pct. af virksomhederne, som i en eller anden grad har været påvirket af forsyningssituationen.

Læs pressemeddelelsen her

DanDomain bekræfter

Tal fra DanDomain bekræfter, at Black Friday ikke levede op til sidste års rekorder. DanDomains 6.000 webshops modtog tilsammen knap 500.000 ordrer i Black Week med en gennemsnitlig ordrestørrelse på 859 kr. Selvom ordrestørrelsen er 7% højere end 2020, så har DanDomains 6.000 webshops set en tilbagegang i omsætningen for Black Week 2021 på 10 pct. sammenlignet med Black Week i 2020. På trods af faldet, så er resultatet for 2021 rigtigt flot, da det er 42% større end 2019.

DanDomains pressemeddelelse

Sidste år var dog også et helt specielt år med en pandemi, der endnu ikke var blevet en del af hverdagen, og som vendte op og ned på forbrugernes forbrugsvaner. 2020 var et år, hvor rejser udgjorde en betydeligt mindre del af danskernes forbrug, hvorfor danskerne har haft flere penge mellem hænderne end normalt.

Resultatet af årets Black Friday (og week) er dog historisk set stadigvæk flot for butikkerne og faldet fra 2020 er nok mere et tegn på en normalisering i danskernes købsadfærd end det er en generel nedadgående tendens Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold