07.12.21 DI Handel Nyheder

Hver 4. indkøber har fravalgt leverandører uden e-handel

DI Handels nyeste B2B e-handelsanalyse 2021 viser, at både indkøbere og sælgere i en stigende grad benytter sig af digitale kanaler til at foretage deres køb og salg, men at forventningerne til udviklingen er forskellig mellem sælger og indkøber. 23 pct. af indkøberne har fravalgt leverandører, fordi de ikke tilbyder e-handel.

Hidtil har der været begrænset med viden om B2B e-handel i Danmark, og derfor har DI Handel – i samarbejde med Wilke – interviewet knap 1.200 sælgere og indkøbere om deres erfaringer og adfærd ved digitalt salg. Dette er femte gang, B2B-e-handelsanalysen gennemføres.

Årets analyser viser, at der er et spænd mellem indkøberne og sælgerne, når det kommer til udbredelsen af digitale kanaler. Hele 89 pct. af indkøberne benytter sig af mindst én af mange digitale kanaler til at foretage deres indkøb, hvorimod det for sælgerne blot er 73 pct. af virksomhederne, som benytter mindst én af de mange digitale salgskanaler til at sælge. Det kunne tyde på, at sælgervirksomhederne ikke har et ligeså stort fokus på det digitale salg, som indkøberne har, men det er altså ikke tilfældet.

Læs også: 5 funktioner din B2B webshops skal have

Sælgerne har store forventninger til online salget i de kommende år

Hele 92 pct. af sælgervirksomhederne forventer, at deres online salg stiger i de kommende år, hvorimod det for indkøberne blot er 34 pct., der har en forventning om, at deres køb via digitale kanaler stiger i de kommende år.

Kigger vi nærmere på tallene, så er der hele 56 % af sælgerne, der forventer en stigning på mere end 10 pct., hvorimod det for indkøberne blot er 16 pct. af virksomhederne, som forventer en stigning på mere end 10 pct. i de kommende år. Dette understreger altså, at sælgerne ikke bare sidder på deres hænder, men at de derimod har fokus på vigtigheden af digital salg.

imagejdzfh.png

Læs også: B2B virksomhedernes salgs og indkøbskanaler 2021  

Der er også store forskelle på tværs af brancher

Særligt sælgervirksomheder indenfor detailhandlen har en forventning om, at deres online salg vil stige i de kommende år. Der er nemlig hele 65 pct. af sælgervirksomhederne indenfor detailhandlen, som har en forventning om, at deres online salg vil stige med +10 pct. i de kommende år. Til sammenligning, er der 51 pct. af sælgerne i fremstillingsvirksomheder, som har en forventning om en stigning i salget via digitale kanaler på +10 pct. og for engroshandlen er tallet 46 pct..

Vendes blikket mod indkøberne, er det hele vendt på hoved. Her er det nemlig indkøbervirksomheder indenfor engroshandlen, hvor der er den største andel (25 pct.) af virksomheder, som forventer at virksomhedens indkøb via digitale kanaler stiger med +10 pct. i de kommende år. Derimod er det for indkøbsvirksomheder indenfor detailhandlen og fremstillingsvirksomheder hhv. blot 12 og 14 pct., som forventer en stigning i indkøb via digitale kanaler på +10 pct..

image8vny4.png

Indkøberne fravælger virksomheder uden e-handel

Sælgernes og indkøbernes høje forventninger til e-handel i de kommende år, afspejler i den grad vigtigheden af e-handel i deres arbejdsdag. Bekvemmeligheden i at anvende e-handel er efterhånden blevet så integreret i arbejdsdagen, at det kan være svært at undvære. Der er selvfølgelig en forskel i svarene afhængig af, om man er sælger eller indkøber.

Analysen giver indikationer af, at sælgerne faktisk er bevidste om vigtigheden af digitale kanaler. Der er nemlig hele 35 pct. af sælgervirksomhederne, som frygter at blive fravalgt på grund af manglende digital tilstedeværelse. Det er der også grund til at være, fordi analysen viser, at hele 23 pct. af indkøberne tidligere har fravalgt en leverandør, som følge af manglende e-handel/mulighed for digitalt indkøb.

imagen99se.png

DOWNLOAD HELE ANALYSEN

Er du medlem af DI Handel, har du mulighed for at downloade den todelte B2B e-handelsanalyse 2021 lige her:

B2B-e-handelsanalyse indkøb: B2B e-handelsanalyse 2021 - indkøb - DI Handel

B2B-e-handelsanalyse salg: B2B e-handelsanalyse 2021 - salg - DI Handel

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold