I DI Handel opfordrer vi alle virksomheder til at være opmærksomme på, hvorvidt din virksomhed overtræder reglerne om vildledende markedsføring i forbindelse med indhentelse af et samtykke til markedsføring.

16.02.21 DI Handel Nyheder

Brug af kendte danske varemærker i konkurrencer på sociale medier var vildledende

En tysk leadvirksomhed har vildledt de danske forbrugere og krænket fire danske virksomheders varemærker i forbindelse med konkurrencer på Facebook og Snapchat. Virksomheden er nu blevet politianmeldt og straffesagen skal afgøres af domstolene.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt den tyske leadvirksomhed Toleadoo, da virksomheden fra marts til august 2020 har brugt varemærker tilhørende fire kendte danske virksomheder i markedsføringen af deres konkurrencer på Facebook og Snapchat uden virksomhedernes tilladelse. Konkurrencernes formål var at indhente danske forbrugeres personlige data og samtykke til at modtage direkte markedsføring over telefon, sms og e-mail.

Læs også: Test din viden om digital markedsføring (spam)

Samtykke under falske forudsætninger

Toleadoo brugte i forbindelse med konkurrencerne Power, Netto, Rema 1000 og Babysams varemærker uden tilladelse. Konkurrencerne blev fremstillet, så det så ud som om, at det var de fire kendte danske virksomheder, der stod bag konkurrencerne.

I selve annoncerne stod der tekst såsom ”Babysam fejrer 30 års fødselsdag”, ”For 26 år siden åbnede vi dørene i 1st Rema 1000 butik i Danmark” og ”Det er Remas fødselsdag”. Til sidst i konkurrencen skulle forbrugerne udfylde deres kontaktoplysninger og give samtykke til at modtage markedsføring.

Forbrugerombudsmandens vurdering var, at det ville være en overtrædelse af forbuddet mod uanmodet henvendelse, hvis deltagere i konkurrencerne fik tilsendt markedsføring fra Toleadoo, alene fordi de havde deltaget i konkurrencen:

Det er groft, at man lokker nogle til at give deres kontaktoplysninger under falske forudsætninger og ved at give indtryk af, at kendte virksomheder står bag konkurrencer. Vi har orienteret Toleadoo og deres samarbejdspartnere om, at det er strafbart, hvis de bruger forbrugernes oplysninger til at kontakte dem”, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i sin afgørelse.

Forbrugerombudsmanden har på denne baggrund politianmeldt virksomheden.

Læs også: Influencer betaler 60.000 kr. i bøde for skjult reklame

DI Handel: Vær opmærksom på, om dit samtykke til markedsføring er indhentet korrekt

I DI Handel opfordrer vi alle virksomheder til at være opmærksomme på, hvorvidt din virksomhed overtræder reglerne om vildledende markedsføring i forbindelse med indhentelse af et samtykke til markedsføring. Vildledning kan forekomme på mange måder, fx det at give urigtige eller falske oplysninger om et produkts egenskaber. Det er vigtigt at huske på, at du som virksomhed altid skal kunne dokumentere, at de påstande eller de oplysninger du giver i din markedsføring er korrekte. Samtidig skal du være opmærksom på, at du som virksomhed ikke krænker andre virksomheders varemærke i forbindelse med din markedsføring.

Husk som virksomhed altid at få dokumentation for, at samtykke fra forbrugerne er indhentet lovligt og til det rette formål. I har nemlig som virksomhed også ansvaret for, at forbuddet mod spam markedsføring ikke bliver overtrådt i forbindelse med jeres markedsføring.

Læs nærmere om Forbrugerombudsmandens afgørelse her.

Læs også: Juridisk viden om – Online markedsføring

Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål til afgørelsen, eller er du i tvivl om, hvordan du som virksomhed skal forholde dig, kan du kontakte Chefkonsulent/Advokat Cecilia Mårtensson på CESM@DI.DK eller på telefon 52 13 24 00

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Cecilia Mårtensson Vesløv
Johan Dein
Skrevet af:

Cecilia Mårtensson Vesløv Johan Dein

Relateret indhold