E-eksport betyder, at man sælger sine varer digitalt, enten via egen webshop eller online markedspladser.

01.02.21 DI Handel Nyheder

Din digitale værktøjskasse til e-eksport via online markedspladser

Online markedspladser udgør en stor del af e-handelsomsætningen i flere vigtige eksportlande for Danmark - alligevel er det kun hver 12. danske virksomhed, der sælger via platforme. I denne artikel har vi udvalgt de mest relevante events, guides og online værktøjer, så du kan få din del af kagen.

Corona har hæmmet danske virksomheders eksportmuligheder og generelle vækstbetingelser. Da corona lukkede verden ned, blev messer og kundemøder aflyst på stribe, og verdensomspændende restriktioner lukkede butikker og andre fysiske salgskanaler, hvilket gjorde det svært for de danske virksomheder, at sælge udenlands og hente eksportordrer hjem.

E-eksport er derfor vigtigere end nogensinde før, men med en 24’ende plads ud af 28 mulige er danske virksomheder markant dårligere til e-eksport end andre europæiske lande. En ny stor undersøgelse fra DI Handel og CBS’ projekt: E-eksport via Online Markedspladser, der er støttet af Industriens Fond, viser at andelen af virksomheder, der sælger på globale online markedspladser blot er steget med 2%-point fra 10% i 2018 til 12% i 2020:

”Danmark er i høj grad et eksportland, og online markedspladser kan være en ny relevant vej ind på nye eksportmarkeder eller en måde at nå ud til flere kunder på eksisterende eksportmarkeder for danske virksomheder”, siger branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.

Det er ikke kun for virksomheder, der sælger direkte til forbrugeren, at online markedspladser kan være et springbræt til e-eksport. Undersøgelsen viser, at 46 pct. af omsætningen fra online markedspladser kommer fra forbrugersegmentet, mens hele 53 pct. af omsætningen kommer fra B2B-salg.

Download hele analysen her: Virksomhedernes erfaringer med salg via online markedspladser 2020 – Online markedspladser

E-eksport

E-eksport betyder, at man sælger sine varer digitalt, enten via egen webshop eller online markedspladser. Vindturbiner, 3D printere, mursten, værktøj og gasregulatorer er blot nogle få eksempler på varer, der er til salg på nettet, og både bredden, sortimentet og mængden vokser og vokser.

Ti værktøjer og events, der kan hjælpe dig i gang

1. Afholdt: Virtuel konference: Mød og få indblik i alverdens online markedspladser
Mød Zalando, Wayfair, Amazon, Alibaba m.fl. den 04. februar og få et indblik i deres forcer, så du kan træffe et kvalificeret valg om, hvorvidt du ønsker at sælge via disse eller ej. Se konferencen on demand: Mød og få indblik i alverdens online markedspladser

2. Webinar: Få indsigt i danskernes brug og oplevelse af Amazon
Med Amazons indtræden i Sverige er det mere relevant end nogensinde at tage et valg om dine digitale salgskanaler, og hvorvidt Amazon skal indgå eller ej. Få dugfriske tal på danskernes brug af og oplevelser på Amazon den 10. februar, så du kan træffe et oplyst valg. Se webinaret on demand: Få indsigt i danskernes brug og oplevelse af Amazon

3. Oversigt: Facts om online markedspladser
Vi har samlet et overblik over 30 online markedspladser. Du bl.a. læse mere om AliExpress, Amazon, Zalando og JOOR, deres kunder, samt hvilke vilkår og muligheder du har som sælger på disse markedspladser. Find overblikket her: Find markedspladser – Online markedspladser

4. Online værktøj: Hvilke eksportmarkeder kan være interessante for dit produkt?
Find top 3 eksportmarkeder danske virksomheder betjener og tjener for din produktkategori i vores nye online værktøj. Prøv værktøjet her: Eksporttal – Online markedspladser

5. Online værktøj: Hvad koster det at sælge via markedspladser?
Bliv klogere på de økonomiske præmisser ved salg via online markedspladser, og hvorledes de kan sammenlignes med dine salgskanaler i tre gratis beregnere. Find beregnerne her: Beregningsmodeller – Online markedspladser

6. Ny analyse: Virksomheders erfaringer med salg via online markedspladser 2020
En analyse der afdækker danske virksomheders erfaringer og holdninger til salg via online markedspladser. Download den her: Virksomhedernes erfaringer med salg via online markedspladser 2020 – Online markedspladser

7. Markedsanalyser: Digitale markedsanalyser for Europa
Se hvordan de digitale salgskanaler benyttes på de enkelte europæiske markeder. Download markedsanalyserne her: Europæiske B2C og B2B markedsanalyser - Vælg det rigtige marked til e-eksport lige her - DI Handel

8. Netværk: E-business netværket
Netværket er for dig, der ønsker at komme i gang med eller arbejde videre med e-handel og andre digitaliseringsprojekter. Netværket er et ideelt forum for videndeling, og er samtidig stedet, hvor du får indsigt i de nyeste tendenser på e-business-området. Læs mere om netværket her: E-business netværk. Kontakt Chefkonsulent Kim Bruno-Lindby, KIBL@di.dk.

9. Juridisk rådgivning
Som medlem af DI Handel kan du få juridisk rådgivning inden for emner relateret til bl.a. e-handel og eksport, både B2B og B2C. Kontakt advokat og Chefkonsulent Cecilia Mårtensson Vesløv, CESM@di.dk

10. Webinar: E-handel i Tyskland: Salg via platforme  
Hvordan sælger du til tyske forbrugere via platforme? Få inspiration fra bl.a. den førende markedsplads indenfor fashion i Europa Zalando. Se webinaret on demand: E-Handel i Tyskland: salg via Platforme

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Tevin Lac

Tevin Lac

Fagleder, Direct to Consumer

  • Direkte +45 3377 4589
  • Mobil +45 2221 9133
  • E-mail tela@di.dk

Relateret indhold