Zwilling har leveret knive, gryder og pander siden 1731.

11.02.21 DI Handel Nyheder

E-eksport og e-handel skærper Zwillings knive

Zwilling møder kunderne, hvor de er, og den strategi har vist sig at være vækstfyldt, især under de seneste coronanedlukninger af detailhandlen. I Sverige har brandet gennem digitale forhandlere oplevet en vækst på +85 pct., og på deres egen webshop har de tredoblet deres digitale salg i 2020.

Zwilling har leveret knive, gryder og pander siden 1731. En traditionel tysk virksomhed som i mange år har forhandlet deres produkter gennem butikskæder:

”Zwilling har traditionelt set været meget afhængig af forhandlere, men for ca. ti år siden begyndte jeg at kigge på andre salgskanaler for at skabe mere uafhængighed, men også for at etablere nye kundesegmenter. En del af strategien var, at tage fat i firmagavesegmentet, en anden var online salg”, fortæller Morten Heiberg, direktør for Zwilling i Skandinavien.

Ønsket om flere salgskanaler var dog ikke uden risici. Zwillings omsætning var koncentreret om få forhandlere, og nye salgskanaler eller decideret salg til slutkunden blev mødt med undren:

”Omnichannel var ikke et begreb, der eksisterede på daværende tidspunkt, og vores søgen efter flere salgskanaler blev derfor umiddelbart opfattet som om, at vi gik i konkurrence med vores egne forhandlere. Vi gjorde det dog klart, at dette især handlede om de nye kundetyper, som vi især så i Sverige: ”Onlinerne” – som vi kaldte dem. Og dem kunne vi ikke fange i butikkerne”, fortæller Morten Heiberg.

Læs også: Danskerne foretog rekordmange køb i udenlandske webshops i 2020

Content var alfa omega  

Zwilling valgte, at etablere egen webshop og gå online gennem forhandlere, som Bagaren och Kocken og RoyalDesign i Sverige. Sideløbende begyndte deres marketingafdeling, at satse på online kvalitetscontent, såsom højkvalitetsbilleder i indbydende miljøer, samt blogs og videoer med tips og tricks fra kendte ansigter som stjernekokken Thomas Herman:

”Vores fokus på kvalitetscontent gjorde, at vi gik fra blot at være leverandør til at være preferred supplier, som forhandlerne synes, var sjove at lege med. Vores moderselskab i Tyskland kunne også se, at vi rykkede, og vi har derfor leveret en del materiale sydpå. Senest er vores moderselskab gået linen ud og har etableret en ”Content factory”– en legeplads i en bygning på fabrikken, hvor en masse unge mennesker producerer film og fotos i et super lækkert køkken”, fortæller Morten Heiberg.

Etableringen af en ”Content factory” betyder, at marketingafdelingen i Zwilling Skandinavien, og alle andre datterselskaber, let kan få produceret det kvalitetscontent, som de ønsker:

”Nu ”bestiller” vi bare, hvad vi mangler – i en tone som passer på vores markeder. Det gør hele processen fra tanke til eksekvering enormt hurtig”.

Tilmeld dig: Morgendagens handel: Hvordan får du dine on- og offline salgskanaler til at spille sammen?

Zwilling har satset på online kvalitetscontent, såsom højkvalitetsbilleder i indbydende miljøer, samt blogs og videoer. Det her er én af dem.

2020 har sprængt proportionerne

Da hele verden lukkede ned grundet corona i start 2020, viste den digitale satsning sig fra sin bedste side:

”2020 er det stærkeste år, vi nogensinde har haft online. Proportionerne er bare blevet og bliver stadig sprængt helt vildt. I Sverige steg vores omsætning med +85 pct., og på vores egen webshop har vi også set en tredobling i 2020. Faktisk til et punkt, hvor vi ikke kan håndtere mere. Vi har derfor bedt vores moderselskab om fremadrettet, at håndtere fulfillment på vores ordre fra centrallageret i Tyskland”, fortæller Morten Heiberg.

Og selvom Morten Heiberg tror, at online væksten fortsætter, mener han stadig, at den fysiske butik har en vigtig plads i deres kanalstrategi: 

”Selvom vi brands må møde kunderne, hvor de er, synes jeg, det er trist, at vi ikke har de samme fysiske udstillingsvinduer, som vi havde engang. For os er det stadig en aktiv del af vores kanalstrategi, dog i langt højere grad med sigte på markedsføring af vores brandunivers fremfor salg. Vi har fortsat brug for, at kunne sætte vores produkter i spil på andre måder end online”.

Zwilling kigger derfor mod nye måder, at få deres off- og online kanaler til at spille sammen:

”I dag behøver en fysisk butik ikke at være så stor – det kan være en shop-in-shop, hvor du måske har 200 produkter i butikken, men adgang til 4.000 flere online, som kan bestilles direkte fra butikken via en stor skærm. Jeg tror, at udviklingen er på vej mod hybride løsninger – og det er også den vej, vi kigger”, slutter Morten Heiberg.

Læs også: Online markedspladser kan genstarte dansk eksport, men kun 12 pct. udnytter dem

Zwilling

  • Zwilling blev etableret i Tyskland i 1731 af Peter Henckels
  • De producerer og sælger højkvalitets køkkenprodukter, bestik og manicureprodukter
  • Virksomheden har opkøbt flere brands gennem tiden, herunder Staub, Demeyere, Ballarini, Tweezerman og QVS
  • Zwilling har 20 datterselskaber over hele verden og sælger deres produkter stort set overalt

Styrk din faglige profil

Marketing, salg, e-business og kundeadfærd. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret