I juli afholdte analysebureauet Wilke en landsdækkende undersøgelse med mere end 2.000 danskere og igen  i september og oktober med mere end 1.000 deltagere, samt tre fokusgrupper med danskere i alle aldre.

01.02.21 DI Handel Nyheder

Hvordan påvirker corona de danske forbrugsmønstre?

Forbrugernes adfærd er markant ændret efter næsten et år, hvor mange har holdt sig hjemme for at mindske smittespredningen. Ingen tidligere begivenhed har fået e-handel til at vokse så stærkt som corona, men er den ændrede adfærd varig?

I juli afholdte analysebureauet Wilke en landsdækkende undersøgelse med mere end 2.000 danskere og igen i september og oktober med mere end 1.000 deltagere, samt tre fokusgrupper med danskere i alle aldre. Deres ønske var, at forstå hvordan danskerne oplevede deres nuværende situation, og hvad deres forventninger var til fremtiden.

Den 14. januar til DI Handels nytårskur løftede Data Insights Director i Wilke Myriam Martensen sløret for nogle af deres resultater.

Læs også: Websalget boomer - i særdeleshed for privatkunder

Over halvdelen af danskerne forventer ikke et ændret forbrug

I 18 ud af 19 kategorier forventer mere end 50 pct. af danskerne ikke at ændre deres forbrug i den nærmeste fremtid. Kun for ferie i udlandet forventer 37 pct. af danskere at reducere deres forbrug.

Danskerne bruger generelt mere tid derhjemme og forbruget på forskellige aktiviteter i hjemmet, viser positive takter. Gør-det-selv projekter i hjemmene har taget fart, og online shopping er populært som aldrig før. Men ikke alle varekategorier har oplevet øget forbrug, hårdest ramte kategorier er kultur, fysiske butikker, offentlig transport, gastronomi og som nævnt ferier i udlandet, der alle viser betydelige fald i det planlagte forbrug de næste 12 måneder:

”Da vi alle blev bedt om at tage social afstand i år, blev hjemmet det sikreste sted at være. På spørgsmålet om deres ændringer i shoppingadfærd sagde 35 pct. af danskerne, at de handlede mindre i fysiske butikker, og 27 pct. af danskerne sagde, at de handlede mere online. Og selvom ændringen var lidt stærkere for den yngre generation, betyder tallene også, at nogle danskere handlede online for første gang”, fortalte Myriam Martensen.

Den største stigning i førstegangs online-shoppere fandt sted i dagligvarekategorien efterfulgt af personlig hygiejne, kosmetik og take-away mad. Men selv kategorien tøj og sko, der havde den højeste andel af danskere, der allerede handlede online før corona, steg markant.

Læs også: Fremtidens detailhandel: Den ”nye” butik

Forbrugerne over 60 vil tilbage i butikkerne

Ifølge Wilkes undersøgelse planlægger alle generationer generelt at handle mere online efter krisen end før, men tallene viser et markant fald i online shopping fra under Corona til post Corona.

Kun halvdelen af dem over 60 år, der øgede deres online shopping i år, planlægger nemlig at fortsætte med at handle mere online, efter corona er overstået:

”På tværs af alle generationer ser vi en overvægt af personer, som forventer at bruge onlinehandel mere sammenlignet med andelen, som forventer at bruge det mindre efter corona. Blandt personer over 30 år, giver det en nettoeffekt på +6 pct., og blandt de 18-29-årige er det dobbelt så højt med en nettoeffekt på +13 pct. For mens dem over 30 år, planlægger at gå tilbage i butikkerne, forventer halvdelen af dem under 30 år, der handlede mindre i fysiske butikker under Corona, at fortsætte med at handle mindre i butikker også efter krisen”, fortalte Myriam Martensen.

Ifølge branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst understøtter Wilkes undersøgelse både hvor vigtige digitale kanaler er, men også hvor vigtigt det er, at de forskellige salgskanaler spiller sammen:

”Undersøgelsen viser, hvor vigtige digitale kanaler er, også efter corona. For selvom online shopping ikke forventes at holde det nuværende niveau efter corona, så forventes det stadig at være højere end pre-corona. Det er derfor vigtigt, at handelsvirksomheder ser kunderejsen som et samspil mellem on- og offline og fokuserer på at inkorporere fysisk og digital interaktion der hvor de kan møde kunderne - i butik eller webshop. For begge kanaler skaber værdi på hver sin måde”.

Læs også: Hvordan betager man sine kunder på afstand?

The New Normal

Der er generelt en stor generationskløft mellem de unge (under 30 år) og de midaldrende/ældre, når Wilke ser på, hvordan corona påvirker forbrugsmønstrene på sigt. For mens de midaldrende/ældre ser corona som en midlertidig periode, indtil de vender tilbage til den gamle hverdag, så er corona for de unge under 30 en livsomvæltende hændelse:

”Corona har indgydt til refleksion over, hvilke valg de unge træffer, hvordan de vil leve deres liv og bruge deres tid. Værdier om bæredygtighed, nærhed og kvalitetstid er blevet stærkere. Karriereløb og forbrugerisme udfordres”, sluttede Myriam.

Hele rapporten kan downloades på Wilkes hjemmeside lige her: Fremtidens markedsmuligheder (wilke.dk)

Styrk din faglige profil

Marketing, salg, e-business og kundeadfærd. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret