E-eksport betyder, at man sælger sine varer digitalt, enten via egen webshop eller online markedspladser.

03.02.21 DI Handel Nyheder

Online markedspladser kan genstarte dansk eksport, men kun 12 pct. udnytter dem

Online markedspladser udgør en større og større del af omsætningen på nettet i flere vigtige eksportlande for Danmark - alligevel er det kun hver 12. danske virksomhed, der får en bid af kagen, viser ny stor undersøgelse.

”Der er skuffende få virksomheder, der eksporter via nettet. Især herunder coronokrisen, hvor eksporten er hårdt ramt, er e-handel en rigtig god mulighed”, siger branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.

Da corona lukkede verden ned, blev messer og kundemøder aflyst på stribe og verdensomspændende restriktioner lukkede butikker og andre fysiske salgskanaler, hvilket gjorde det svært for de danske virksomheder, at sælge udenlands og hente eksportordre hjem.

E-eksport er derfor vigtigere end nogensinde før. E-eksport betyder, at man sælger sine varer digitalt, enten via egen webshop eller online markedspladser. Vindturbiner, 3D printere, mursten, værktøj og gasregulatorer er blot nogle få eksempler på varer, der er til salg på nettet, og både bredden, sortimentet og mængden vokser og vokser.

Danmark er i høj grad et eksportland, og online markedspladser kan være en ny relevant vej ind på nye eksportmarkeder eller en måde at nå ud til flere kunder på eksisterende eksportmarkeder for danske virksomheder. Sidsel Dyrholm Holst, Branchedirektør

Men med en 24’ende plads ud af 28 mulige er danske virksomheder markant dårligere til e-eksport end andre europæiske lande.

En ny stor undersøgelse fra DI Handel, Industriens Fonds og CBS’ projekt : E-eksport via Online Markedspladser, der er støttet af Industriens Fond, viser, at 79 pct. af virksomhederne har kendskab til online markedspladser. Men trods et voksende kendskab er andelen af virksomheder, der sælger på globale online markedspladser blot steget med 2%-point fra 10% i 2018 til 12% i 2020.

Men på trods af den relativt høje kendskabsgrad, er der stadigvæk et begrænset antal danske virksomheder, der sælger deres varer via online markedspladser. Andelen af virksomheder der sælger på globale online markedspladser er blot steget med 2%-point fra 10% i 2018 til 12% i 2020:

”Online markedspladser har stor betydning for, hvorledes markedsstrukturerne fungerer på vigtige eksportmarkeder for danske virksomheder. Såfremt de danske virksomheder fortsat ønsker at få succes på disse markeder, er det afgørende, at virksomhederne forstår forretningsprincipperne og -vilkårene for salg på online markedspladser.”

”Det er derfor positivt med den høje kendskabsgrad til online markedspladser - særligt blandt handelsvirksomheder. Det er dog ærgerligt at se, at der på trods både kendskabsgrad og et generelt boom i e-handel på tværs af markeder pga. corona, stadig er relativ få virksomheder, der udnytter de eksportmuligheder som online markedspladser kan give”, siger professor i digitalisering på CBS Jan Damsgaard.

Download hele analysen her: Virksomhedernes erfaringer med salg via online markedspladser 2020 – Online markedspladser

Et springbræt til e-eksport

Tidligere undersøgelser fra Dansk Industri viser, at logistik i udlandet er en af de største udfordringer for opstart og drift af e-eksport, uagtet om virksomheden i forvejen har traditionel eksport eller ej.

Online markedspladser kan være et springbræt for danske virksomheder, da de ved salg via online markedspladser kan tappe ind i deres eksisterende infrastruktur ift. logistik, betaling, kunder, mv. og gør, alt andet lige, opstarten og driften af e-eksport nemmere:

”Online markedspladser kan være virksomhedens første skridt til nye eksportmarkeder, men det er væsentligt, at virksomhederne planlægger, hvordan de vil angribe eksportmarkedet, såfremt salget på online markedspladser bliver en succes. Det er nemlig for sårbart at være afhængig af en enkelt salgskanal”, forklarer Sidsel Dyrholm Holst og fortsætter:

”Det er ikke et spørgsmål om kun at sælge via online markedspladser, men snarere at tænke i et mix af relevante salgskanaler, hvor online markedspladser kan være en af de kanaler, som virksomhederne anvender i deres eksport.”

Det er ikke kun for virksomheder, der sælger direkte til forbrugeren, at online markedspladser kan være et springbræt til e-eksport. Undersøgelsen viser, at 46 pct. af omsætningen fra online markedspladser kommer fra forbrugersegmentet, mens hele 53 pct. af omsætningen kommer fra B2B-salg:

”Mange tror fejlagtigt også, at salg via online markedspladser kun er relevant, hvis man sælger direkte til forbrugere – B2C. Men det er ikke tilfældet. Rigtig mange markedspladser formidler også eller udelukkende salg mellem virksomheder, altså B2B-salg. Det kan derfor være et springbræt for mange forskellige typer af virksomheder”, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Find ud af, hvad det koster at sælge via markedspladser i vores online beregnere lige her: Beregningsmodeller – Online markedspladser

Amazon er én ud af 100

Amazon løber ofte med alt opmærksomheden, når snakken falder på online markedspladser, men 68 pct. af de, der sælger via online markedspladser sælger ikke via Amazon, viser undersøgelsen:

”Der er dominerende markedspladser indenfor hvert land og indenfor hver produktkategori. I Tyskland er fx Otto og Zalando sammen med Amazon giganterne, hvor det i Kina er Tmall, Alibaba og JD, der løber med kunderne. Det betyder også, at ikke alle online markedspladser er egnet til alt. Selv på et marked hvor eksempelvis Amazon dominerer, kan der være andre online markedspladser, som er bedre egnet for virksomhedens produkter”, fortæller professor i digitalisering på CBS Jan Damsgaard, og fortsætter:

”Wayfair er et godt eksempel på en markedsplads, som kan være bedre til at sælge møbler og boliginteriør end Amazon. I stedet for one-size fits all hos Amazon, har Wayfair bygget deres webshop og logistik til netop at imødekomme kunder, der ønsker at købe møbler med fx VR/AR teknologi.”

Få en oversigt over og facts om 30 online markedspladser lige her: Find markedspladser – Online markedspladser

Fakta om under-søgelsen

  • Respondenter: 807 producent- og handelsvirksomheder
  • Indsamlingsperiode: August/september og oktober/ november 2020
  • Undersøgelsen er foretaget som et led i DI Handel og CBS’ projekt: E-eksport via Online Markedspladser, der er støttet af Industriens Fond.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Relateret indhold