Fra 2019 til 2020 er danske virksomheders eksport til Kina steget med 11,6 pct, og Kina stod derfor for 4,04 pct. af Danmarks samlede eksport i 2020.

24.03.21 DI Handel Nyheder

Blue Ocean for mor og barn markedet i Kina

Ændringen af Kinas 1. barnspolitik til 2 børn i 2015, har skabt en organisk vækst i markedet for mor og barn produkter i Kina. Det forventes, at dette marked vil vokse 20-30 pct. over de næste 10 år. Alibabas platform Taobao kan være vejen ind på markedet.

Kinesiske forbrugere storshopper udenlandske produkter. Specielt indenfor sundhedsområdet, udviklende og lærende produkter, skin-care, og kvalitets- og designprodukter er der høj efterspørgsel. Fra 2019 til 2020 er danske virksomheders eksport til Kina steget med 11,6 pct, og Kina stod derfor for 4,04 pct. af Danmarks samlede eksport i 2020.

”De kinesiske forbrugere køber udenlandske produkter, fordi de først og fremmest ønsker, at købe det originale produkt. Oversøisk er derfor i sig selv et kvalitetsstempel, da det eliminerer frygten for at varen er en kopi”, fortæller Ann Christin Mahrt, CMO hos Ehubnordics, der til dagligt hjælper nordiske brands med at sælge produkter online i Kina. 

Læs også: Erfaringer med e-eksport fra danske B2B virksomheder

Mor og barn markedet er i vækst

Forældre mellem 25-40 år med børn i alderen 0-12 år er den største gruppe af mobilebrugere med +300 millioner aktive brugere. Familierne bruger omkring 1.000-5.000 RMB månedligt og køber typisk deres produkter online. De mest benyttede købskanaler er e-handelsplatforme eller oversøiske platforme.

Ann Christin Mahrt har derfor netop etableret en Kids online butik på Alibabas platform Taobao under det officielle navn Bei ou mu ying hao wu yan xuan, som betyder specielt udvalgte produkter fra Norden til mor og barn. Taobao appen er indgangen til Alibabas platforme, herunder Tmall Global og Tmall.com, og det er her de kinesiske forbrugere starter deres søgning på brands eller produkter.

Ifølge Ann Christin Mahrt er TaoBao et godt sted at starte til at teste udenlandske produkter og sortimenter af for at finde frem til de produkter i ens sortiment, som kan gå hen og blive succesfulde i Kina. TaoBao kan også hjælpe danske virksomheder med, at lære mere om de kinesiske forbrugeres præferencer, og hvordan e-handelsmarkedet differentierer sig fra resten af verden:

”Hos Ehubnordic har vi hidtil arbejdet med Alibabas platform Tmall Global, hvor vi har flere butikker. Denne platform blev lanceret i 2014 til oversøsisk handel. Den giver udenlandske brands mulighed at sælge deres produkt direkte fra oprindelsesland eller fra et toldfrit lager i Kina ved at indgå et samarbejde med en partner med egne butikker på Tmall Global eller selv etablere en butik og ansætte en kinesisk partner til at drive salg og marketing.”

Læs også: Din digitale værktøjskasse til e-eksport via online markedspladser

Taobao

  • Taobao blev etableret i 1999 og var starten på Alibabas e-handelssucces
  • Det er den største shoppingportal i Kina med en halv milliard brugere
  • TaoBao appen er indgangen til Alibabas platforme, herunder Tmall Global og Tmall.com
  • Der er et stort udbud af oversøiske og lokale produkter på platformen
  • På TaoBao kan både private og professionelle personer sælge deres produkter.

Kinesiske forbrugere er sultne på content

Ifølge Ann Christin Mahrt spiller digital markedsføring en central rolle, hvis man vil have succes hos de kinesiske forbrugere, da de nærstuderer et produkt, før de køber.

De kinesiske forbruger er derfor meget sultne på content, herunder livestreaming, som de bruger meget tid på:

”Konkurrencen i Kina er ekstrem, og det er vigtig at man som virksomhed arbejder med en flerstrenget strategi og sætter ind på flere områder for at nå de kinesiske forbrugere”, fortæller Ann Christin Mahrt. 

Kigger man specifikt på de kinesiske forældre som målgruppe, er de, ifølge Ann Christin Mahrt, i høj grad influeret af kvalitetsmærker og word-of-mouth. Informationen får de gennem betroede grupper og venner via fx WeChat grupper. Det er derfor vigtigt, at tænke dette med i markedsføringen af ens produkter:

”Når vi hjælper danske virksomheder med at sælge digitalt, arbejder vi fortrinsvis med de værktøjer, som eksisterer på platformen i Alibabas øko-system. Vi bruger bl.a. Taobao Live – en livestreamingkanal - til live underholdning, typisk gennem en KOL (influencer) eller fra vores shops med link direkte til produktsider. I sidste ende handler det for kineserne om godt indhold ligesom det gør i Danmark. For det er dét gode indhold, som opnår den bedste eksponering, og som skaber trafik og salg,” slutter hun.

Læs også: Top 20: Her er udviklingen af danskernes mest brugte webshops

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Relateret indhold