I DI Handel gør vi opmærksom på, at det altså er i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud, hvis I som virksomhed benytter jer af brugeranmeldelser, som er skrevet af egne medarbejdere eller samarbejdspartnere.

19.03.21 DI Handel Nyheder

Politianmeldt for vildledende anmeldelser på Trustpilot

Forbrugerombudsmanden har for første gang politianmeldt et selskab for at have skrevet falske og vildledende brugeranmeldelser på Trustpilot.

Et energiselskab har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vildledt forbrugere i forbindelse med fem brugeranmeldelser på hjemmesiden Trustpilot. Det er Forbrugerombudsmandens holdning, at anmeldelserne har indeholdt urigtige oplysninger om, hvor mange penge, forbrugerne kunne spare ved at skifte til energiselskabet.

Brugeranmeldelserne fremstod som om, at de kom fra uvildige forbrugere, som hverken havde tilknytning til eller personlige interesser i energiselskabet.

Læs også: Jura for handelsvirksomheder

Kort om sagen og de vildledende brugeranmeldelser

Forbrugerombudsmandens undersøgelser har vist, at én af anmeldelserne var lavet af en profil, hvis navn ikke kunne tilhøre en person i Danmark.

En anden af anmeldelserne var desuden skrevet af en ansat hos en af energiselskabets samarbejdspartnere.

For så vidt angår to af de øvrige anmeldelser,  var der ni mennesker i Danmark, der havde de samme navne. For disse personer har det vist sig, at energiselskabet var blandt de dyreste energiselskaber på det danske marked. De påståede besparelser kunne derfor ikke være korrekte.

En anden af anmeldelserne havde ligeledes usandsynlige besparelser, som næppe ville kunne lade sig gøre, uanset, hvilket energiselskab en forbruger ville skifte til eller fra.

Udover dette havde det betydning for sagen, at tre ud af de fem anmeldelser blev offentliggjort på Trustpilot den samme dag. Forbrugerombudsmanden fandt det usandsynligt at tre forbrugere alle samme dag og uafhængigt af hinanden skulle have skrevet meget positive anmeldelser om besparelser, der ikke kunne have været opnået.

Forbrugerombudsmanden har gjort energiselskabet opmærksom på de fem anmeldelser, men energiselskabet har ikke efterfølgende sikret, at anmeldelserne blev fjernet.

”Det er vildledende, hvis en virksomhed selv laver brugeranmeldelser på fx Trustpilot, eller hvis en person med en tilknytning til virksomheden gør det” udtaler Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen i forbindelse med sin anmeldelse af sagen.

Forbrugerombudsmanden har på baggrund af sin undersøgelser af anmeldelserne valgt at politianmelde energiselskabet for overtrædelsen.

Læs også: Juridiske værktøjer og guides

DI Handel: Urigtige og vildledende brugeranmeldelser er i søgelyset

I DI Handel gør vi opmærksom på, at det altså er i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud, hvis I  som virksomhed benytter jer af brugeranmeldelser, som er skrevet af egne medarbejdere eller samarbejdspartnere. Det vil ligeledes være vildledende, hvis I opdigter forbrugere udelukkende til det formål at anmelde virksomheden.

I markedsføringsloven gælder der et generelt forbud mod urigtige oplysninger og vildledende handlinger- og udeladelser. Husk derfor altid, at alle væsentlige informationer, som relaterer sig til markedsføringen skal være givet på en måde, der ikke er urigtig eller kan vildlede forbrugeren.

Læs mere om Forbrugerombudsmandens afgørelse her.

Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål til afgørelsen, eller er du i tvivl om, hvordan du som virksomhed skal forholde dig, kan du kontakte Chefkonsulent/Advokat, Cecilia Mårtensson på CESM@DI.DK eller på telefon 52 13 24 00.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Cecilia Mårtensson Vesløv
Johan Dein
Skrevet af:

Cecilia Mårtensson Vesløv Johan Dein

Relateret indhold