I samarbejde med Wilke, har DI Handel spurgt 502 danske B2B virksomheder om deres erfaringer med og adfærd ifbm. digitalt salg.

03.03.21 DI Handel Nyheder

Hvilke gevinster og udfordringer opleves ved digitalt salg B2B?

74 pct. af B2B virksomheder med digitalt salg oplever en øget omsætning, men næsten 4 ud af 5 oplever også udfordringer med eksisterende IT-systemer, rette kompetencer til udvikling og drift, og kunder, der ikke ønsker at købe online.

Hele 9 ud af 10 B2B indkøbere foretager digitale indkøb – både de med faste leverandøraftaler og de uden, viser vores B2B e-handelsanalyse fra 2020. Men hvad oplever de B2B virksomheder, der driver digitalt salg?

I samarbejde med Wilke, har vi spurgt 502 danske B2B virksomheder om deres erfaringer med og adfærd ifbm. digitalt salg.

Download hele analysen lige her: B2B e-handelsanalyse - virksomhedernes salg 2020 - DI Handel (danskindustri.dk)

Virksomhederne oplever øget omsætning ved digitalt salg

Helt generelt oplever virksomheder, der sælger via webshops og apps, flere gevinster nu end det var tilfældet for samme analyse i 2019.

Analysen viser, at hele 74 pct. af virksomhederne oplever øget omsætning ved digitalt salg. Det er en stigning på 8 %-pt. i forhold til 2019. Det er især gældende detail- og engrosvirksomheder.

De næststørste gevinster er styrket brand og forbedret effektivitet, som begge er steget med 22 %-pt. til at hhv. 64 pct. og 63 pct. af virksomhederne ser disse to parametre som gevinster.

Den gevinst hvor engros-, fremstilling- og detailvirksomhederne er mest uenige, er i forhold til forbedret effektivitet. Her peger 71 pct. af engrosvirksomhederne og 64 pct. af detailvirksomhederne på det som en gevinst, hvorimod det kun er 45 pct. af fremstillingsvirksomhederne, der deler denne holdning. Ydermere er forbedret effektivitet den eneste gevinst, som har en større andel af engrosvirksomheder end detailvirksomheder.

Læs også: Websalget boomer - i særdeleshed for privatkunder

Store ændringer i udfordringerne ved digitalt salg

Der er sket store ændringer i, hvilke udfordringer virksomhederne oplever ved digitalt salg det seneste år. Det gælder både den samlede andel af virksomheder, der oplever én eller flere udfordringer, men også typen af udfordringer har ændret sig.

I 2019 havde 69 pct. af virksomhederne d oplevet én eller flere udfordringer ved digitalt salg. I 2020 er dette tal steget med 10 %-pt. til at hele 79 pct. af virksomhederne ser én eller flere udfordringer.

Mens den største udfordring i 2019 var økonomiske ressourcer, er det i 2020, at eksisterende IT-systemer ikke kan håndtere online salg.

Analysen viser også, at typen af udfordringer som virksomhederne har, afhænger af både virksomhedsstørrelsen og virksomhedernes erfaringer med digitalt salg. For større virksomheder er det fx i højere grad en udfordring, at deres eksisterende IT-systemer ikke kan håndtere digitalt salg end det er for mindre virksomheder.

Fremtidens salg er digitalt

Hele 88 pct. af virksomhederne der driver online salg, forventer at det vil stige i de kommende år. Og 61 pct. af virksomhederne forventer, at det vil stige væsentligt med mere end 10 pct. Til sammenligning, var det kun 46 pct. af virksomhederne der forventede en væsentlig stigning i 2019. Engrosvirksomhederne er på dette punkt højdespringere. Hele 96 pct. engrosvirksomheder forventer at deres digitale salg vil stige i de kommende år. 

Læs også: Gaffeltruck til 142.000 solgt online

Download hele analysen

Er du medlem af DI Handel, har du mulighed for at downloade hele den nye B2B e-handelsanalyse 2020 lige her: B2B e-handelsanalysen: Virksomhedernes digitale salg 2020

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Relateret