Pinterest annoncering har længe været en ventet tilføjelse til paletteten af PPC-kanaler, og i 2020 åbnede Pinterest endelig op for annoncering i Danmark. Bliv guidet af SoMe-eksperten Dinah Thomsen lige her.

21.05.21 DI Handel Nyheder

Bør Pinterest være din næste marketingskanal?

Sælger du produkter relateret til fashion, boligindretning, gastronomi eller livsstil? Er din primære målgruppe kvinder i aldersgruppen 25-45 år? Så er Pinterest muligvis den næste marketingskanal, du bør prøve af. Bliv guidet af SoMe-eksperten Dinah Thomsen lige her.

Pinterest annoncering har længe været en ventet tilføjelse til paletteten af PPC-kanaler, og i 2020 åbnede Pinterest endelig op for annoncering i Danmark.

Platformen byder på spændende nye muligheder, der kan gavne din forretning – især hvis du sælger produkter relateret til fashion, boligindretning, livsstil eller gastronomi.

Læs også: Sociale medier er 2021s handelsplatforme

Hvad er Pinterest?

Du har måske browset platformen igennem for at finde inspiration til nye projekter, opskrifter, indretningstips eller noget helt fjerde. For noget mange bruger platformen til er at gemme inspiration til senere brug.

Overordrenet set er Pinterest et socialt medie med fokus på deling af billeder med indhold, der ligger indenfor brugerens interesseområde.

Pinterest bruges oftest, som en opslagstavle, hvor brugerne gemmer indhold de finder online, eller som et sted, hvor de kan browse efter inspiration.

Pinterest kan til en vis grad sammenlignes med et interaktivt online livsstils- eller shoppingkatalog, hvor brugerne aktivt søger inspiration til mad, boligindretning, mode, DIY eller noget helt andet.

På Pinterest rammer vi brugeren før købsprocessen, og køber os ind i en idé før konkurrenterne

Med andre ord er Pinterest hjemstedet for en slags personliggjort opdagelse, hvor brugeren investerer i sig selv og er åben for nye ideer.

Brugeren er på jagt – og det er noget af det som adskiller sig fra de traditionelle PPC-kanaler. Ser vi for eksempel på Google, så har folk ofte en specifik idé om, hvad de ønsker. På Pinterest skal man derimod inspirere brugeren til handling.

Det afspejler sig i høj grad også i brugernes søgemønster, hvor vi ser hele 97% af søgningerne er generiske og kun 3% er brandrelaterede.

Læs også: Gaffeltruck til 142.000 solgt online

Et eksempel kunne være Mette, der sidder hjemme under lockdown og er træt af at kigge på hendes stue. Hun går på Pinterest og søger helt åbent på "inspiration til stuen”. Intet specifikt. Mette er således modtagelig for mange aspekter – møbler, tæpper, lamper, smart opbevaring – eller noget helt femte.

Denne rejse kan vi som annoncører nu tappe ind i med annoncer og dermed påvirke brugerens åbenhed.

Vi rammer nemlig brugeren før købsprocessen, og derved køber vi os ind i en idé før konkurrenterne.

Læs også: Hvordan markedsfører du digitalt globalt?

Hvorfor annoncere på Pinterest?

Pinterest annoncering udgør et stort uudnyttet potentiale for virksomheder. Selvom platformen er et af de mindre sociale medier i Danmark, vækster platformen markant i øjeblikket.

Platformen har over 367 millioner månedlige aktive brugere på verdensplan. En stor andel af brugerne er lokaliseret i USA, men antallet af brugere i Europa har siden 2020 boomet derudaf.

Alene i Danmark er der 1.1 million brugere, som aktivt scroller gennem platformen og planlægger fremtidige køb.

Læs også: Planlæg dig ud af ressourcespild på sociale medier

Din målgruppe er kvinder i alderen 25-45 år  

På Pinterest er der mange især kvinder, der søger efter inspiration til fremtidige køb.

På det danske marked er 69% af brugerne kvinder, 30% er mænd og den primære aldersgruppe er mellem 25-45 år.

Millennials målgruppen stortrives altså på platformen, og det er også her vi ser de bedste konverteringsrater. Ud af Pinterests samlede globale målgruppe, ser alders- og kønsfordelingen næsten lige sådan ud:

Du opererer på det amerikanske, franske, tyske eller engelske marked

Disse tal gør sig ligeledes gældende på de største Pinterest markeder, som er hhv. det amerikanske, engelske, franske, tyske, canadiske og australske.

Du arbejder med fashion, interiør, livsstil eller gastronomi

Udover en brugerskare i vækst på flere internationale markeder byder platformen på en række andre attraktive parametre.

Særligt hvis du arbejder med eller sælger produkter relateret til indretning, gastronomi, mode samt hår- og hudpleje.

Ud af Pinterests samlede globale målgruppe, er de mest populære kategorier følgende:

Vores erfaringer med Pinterest

I SPASIBA har vi testet platformen og kørt annoncering for et B2C interiør brand, hvor vi gennem en 60 dages testperiode har annonceret i 10 Europæiske lande.

Resultaterne har været slående. Annoncerne har i perioden genereret over 4 millioner eksponeringer og haft klikpriser 90% billigere, end hvad vi har oplevet i samme periode på Facebook.

Vi kan især fremhæve potentialet på det franske, svenske, hollandske og belgiske marked, hvor vi har set fordelagtige resultater. Men det danske marked er bestemt heller ikke at kimse ad.

Derudover har vi set at platformen ikke bare er god til at skabe brandawareness, men konkrete konverteringer. Sammenlignet med resultater på Facebook har vi set en forbedring af ROAS på intet mindre end 779%. Det er altså resultater, der er til at mærke på bundlinjen.

Læs også: 58.100 følgere på Instagram – and still counting

Derfor er Pinterest interessant

  • Lave annoncepriser
  • Lav konkurrence – blue ocean marked
  • 82% søger med mobil
  • 44% af brugerne er højtlønnede
  • Mange annonceringmuligheder
  • Størstedelen af brugerne er kvinder i alderen 25-45 år
  • Brugerne søger i højgrad efter produkter relateret til indretning, gastronomi, mode samt hår- og hudpleje
  • 55% af brugerne kommer til platformen med købsintensioner
  • 85% af brugerne der bliver eksponeret for et brand på platformen, ender med at købe produktet

Med andre ord, er Pinterest en marketingskanal, der i øjeblikket byder på ekstremt lave klikpriser og et blue ocean marked, der er værd at kigge nærmere på, særligt hvis du henvender dig til det kvindelige segment, sælger produkter i kategorierne indenfor interiør, fashion, gastronomi, DIY eller styling.

Læs også: 6 trin til effektfulde influencerkampagner

Hvordan kommer du i gang med annoncering på Pinterest?

Er du blevet nysgerrig på hvordan du kommer i gang med annoncering på Pinterest? Så følg med i vores næste artikel, hvor vi gennemgå en mere praktisk introduktion til platformen.

Kontakt os gerne på DImedlem@spasiba.dk med spørgsmål, eller hvis du har behov for hjælp til dit videre arbejde med Pinterest.

Læs også: Sådan får du succes med din SoMe strategi

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Skrevet af:

Dinah Thomsen, Social Media Manager hos SPASIBA

Relateret indhold