Brugerinddragelse er en ofte alt for overset disciplin, når det kommer til succesfuldt at udvikle digitale platforme, og det er en skam. Derfor kommer vi fra Adapt her med tre tips til at inddrage brugerne i udviklingen af digitale platforme.

11.05.21 DI Handel Nyheder

En god digital platform kræver brugerinddragelse

Har du husket at inddrage brugere i udviklingen af din digitale platform, så du ved om den tiltrækker din målgruppe og opfylder deres behov? Hvis ikke, giver Adapt dig her tre tips til hvordan.

Du har design og den visuelle identitet på plads. Det samme gælder funktioner og features. Alle de mange linjer kode er sågar også skrevet. Der er kun et problem. Du har ikke inddraget brugerne, så du ved reelt ikke om din spritnye digitale platforme tiltrækker din målgruppe og opfylder deres behov. 

Brugerinddragelse er en ofte alt for overset disciplin, når det kommer til succesfuldt at udvikle digitale platforme, og det er en skam. Derfor kommer vi fra Adapt her med tre tips til at inddrage brugerne i udviklingen af digitale platforme.

Se også: Få hjælp til dit digitale salg

1. Identificér din målgruppe

Hvis du vil inddrage brugere, og det bør du, så er det selvsagt en god idé at finde ud af hvem de er. Det gør dig først og fremmest klogere på hvem dine eksisterende og potentielle kunder er, men det hjælper dig også med at finde ud af, hvem du skal inddrage i test og evaluering af dit digitale produkt. På den led kan du sikre dig, at dit slutproduktet er udviklet til din målgruppe og opfylder flest mulig af de behov, som er i målgruppen.

2. Anvend forskellige testmetoder

Når du tester et digitalt produkt som en app, hjemmeside eller måske en konkret funktionalitet, kan det ofte være en fordel at øge undersøgelsens validitet ved at anvende flere forskellige testmetoder, så man kombinerer kvantitativ og kvalitativ metode og forskellige testtyper. Her er det naturligvis vigtigt, at man fra start af, har gjort sig klar, hvad hver metode og test skal hjælpe til at belyse, og således er det altid vigtigt med et nøje tilrettelagt undersøgelsesdesign - ligegyldigt hvilken metode der anvendes. 

3. Test tidligt. Test ofte

Ved at inddrage brugerne tidligt i processen, øger du chancen for at tage de rigtige strategiske og tekniske beslutinger fra start af, hvilket kan spare dig for en masse tid og penge i det videre arbejde. Og som udgangspunkt er det en god idé løbende at tage dem med på råd gennem hele processen. På den led bliver det muligt løbende at teste nye features, funktionaliteter eller lignende. Derudover, og dette bliver ofte overset, bør man fortsætte med at teste efter lancering også, så man også her fortsætter med at optimere det digitale produkt. 

Se også: En succesfuld transformation til B2B e-handel: DINEX

Vil du vide mere?

Hvis du vil høre mere om, hvordan vi i praksis arbejder med brugerinddragelse hos Adapt, kan du med fordel tune ind til webinaret “Kan du sælge digitalt uden at digitalisere din forretning?”, hvor vi blandt andet stiller skarpt på brugerinddragelse og brugertests i forbindelse med udvikling af digitale produkter.

Webinaret er gratis for medlemmer af Dansk Industri og afholdes den 10. juni kl. 13.00-14.30.

Læs mere og tilmeld dig her: Kan du sælge digitalt uden at digitalisere din forretning?

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Skrevet af:

Nanna Gelineck, Senior Insights Consultant, Adapt

Relateret indhold