Det er vigtigt, at du vælger den rette e-handelsplatform til dit digitale salg. Her kan du læse om tre af de vigtige parametre for dit valg.

05.05.21 DI Handel Nyheder

Hvilken platform skal du vælge til e-handel?

Når du vil sælge digitalt, skal du tage en beslutning om, hvilken e-handelsplatform du skal vælge. Det er en stor beslutning, og du finder først ud af, om valget var rigtigt, lang tid efter beslutningen er truffet. Få et indblik i, hvilke parametre, der spiller en rolle, så du kan vælge den rette.

Ligegyldigt om du er begyndende eller garvet e-handler, bør du have klargjort dig, hvordan de interne og eksterne processer, der koncentrerer sig om digitalt salg, skal foregå fra start til slut.

Kan du f.eks. svare på, hvad der sker, når produktet kommer ind på lageret til det forlader det? Hvordan indkøb og modtagelse foregår? Hvad I gør med produktdata, labelprint, kundetilfredshed, og hvordan I trækker penge for en ordre?

Uanset hvilke svar du kommer frem til, vil de hjælpe dig til det måske vigtigste valg i e-handel: Hvilken platform vil du bruge? Din overordnede e-handelsstrategi skal afspejles dette valg, da din e-handelsplatform, værende en webshop eller et ERP-system, vil afgøre hvor små eller store løsninger, du kan aktivere i fremtiden, og især omkostningerne af disse:

”Det er lidt som at åbne den første fysisk butik, skal jeg vælge at lægge den i storcentret eller i gågaden? Beslutningen er svær at gøre om, men frygt ej, for mange år siden hørte jeg engang en taler på et foredrag sige: ”Gennemsnitligt skifter de fleste webshops platform 2-3 gange igennem de første 5 års levetid”. Jeg kan konstatere efter at have været mere end 10 år i branchen, og hjulpet over 500 webshops, er gennemsnittet af skift nok nærmere mellem 0 og 1. Det skyldes i høj grad ordentlig forberedelse, fortæller Klaus Andersen, direktør for YouWe.

Den 11. maj er han oplægsholder til et webinar om netop valg af e-handelsplatform. Læs mere og tilmeld dig her: Sådan finder du den rette platform til dit digitale B2B salg (danskindustri.dk)

3 vigtige parametre for dit valg af e-handelsplatform

Ifølge Klaus Andersen er der især tre parametre, der spiller en stor rolle i ens valg af e-handelsplatform.

1. Open source vs. Closed source

Det vigtigste parameter du skal vælge e-handelsplatform udfra er om det er en open- eller closed Source platform. Source betyder kode, og open/ closed betyder i praksis, hvorvidt du har fuld adgang til koden eller ej. De fleste vil umiddelbart tænke, at det naturligvis skal være open source, da du så vil have fuld fleksibilitet. Men med fuld fleksibilitet kommer også et driftsansvar, hvorfor det virkelig er vigtigt at overveje, om du skal det ene eller det andet.

I 8 ud af 10 tilfælde har det givet mest mening for de kunder, jeg har entreret med at vælge closed source, fordi mine kunder ikke er programmører. Det er kunder, der lever og ånder for et produkt, en produktniche eller lignende, og de har derfor behov for en platform der bare virker. En platform hvor de ikke skal tænke på opdateringer, serverdrift og dets lige. Dermed ikke sagt at netop du skal vælge closed source, for jeg kan se masser af eksempler på forretninger, hvor man har haft svært ved at passe sit produkt ned i en closed source platform, men i langt de fleste tilfælde kan man ramme nogle ret gode løsninger alligevel.

2. Open API

API står for Application Programming interface, og ”Open API” betyder i praksis at man få elektronisk adgang til shoppe, dvs. man kan koble andre systemer sammen med shopplatformen. I det nuværende og fremtidige e-handelsmarked er det vigtigt, at du har automatisering og effektivisering for øje, og det kræver at man kan integrere med andre systemer. Så derfor skal din fremtidige e-handelsplatform have en Open API, uanset om det er en closed- eller open-source platform.

Langt de fleste webshopsystemer har en portefølje af apps, som du gratis eller mod en mindre betaling kan få integreret, og dem skal du naturligvis bruge, alt hvad du kan. Men i takt med at shoppen vokser, vil ens behov ændre sig og blive mere og mere specifikke, og så bliver Open API et uundværligt værktøj i værktøjskassen. Det er også et vigtigt værktøj, hvis du mod forventning skal skifte shopplatform og gerne vil have dine data ud.

3. Platformens funktionalitet

Shoppens funktionalitet er selvsagt noget du skal kigge på, men de to overstående parametre er i min verden faktisk vigtigere. Inden du træffer valget om e-handelsplatform, bør du dog kortlægge hvad din virksomhed har behov for – i de store linjer. Det kan eksempelvis være mulighed for B2B salg, produktkonfiguration, differentierede priser, multi-sprog eller andet, som du forudser, at du skal bruge med det samme eller i løbet af de næste to år. Jeg kan sige med sikkerhed, at du ikke kan forudsige alt, og det er derfor vigtigt, at du har Open API og eventuelt mulighed for tilkøb af applikationer eller specialudvikling, så du kan kompensere på sigt.

Vil du vide mere om e-handelsplatforme?

Den 11. maj afholdte vi et webinar om, hvordan du finder den rette platform til dit digitale B2B salg.

Du kan se webinaret on demand nedenfor.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Relateret indhold