Vil du vide mere om optimering og automatisering af din webshop? Den 18. maj kan du få endnu mere knivskarp indsigt i automatisering og skalering af e-handel fra Klaus Andersen.

10.05.21 DI Handel Nyheder

Skal driften af din webshop automatiseres?

Jo større din e-handel vokser sig, jo mere vil du møde udfordringer, der kræver nye manuelle processer. Automatisering kan være løsningen, men er din webshop moden til næste skridt?

Vi kender alle de manuelle processer ved driften af digitalt salg. De er ofte små, hurtigt overstået og gentages mange gange pr. dag og findes måske flere steder i virksomheden. De er dog også essentielle for dit digitale salg. Det kan være at printe pakkelabels; finde produkter på lageret; indkøbe specielle komponenter; eller håndtere dellevering.

Af medarbejderen kræver det både indsigt i, hvorfor de udføres på en bestemt måde, samt evne til at gøre dette korrekt. De manuelle processer er altså en integreret del af den e-handlende virksomheds dagligdag, og udslagsgivende på bundlinjen og for kundeoplevelsen, om de udføres korrekt eller forkert:

”Ved at automatisere de manuelle processer, kan din virksomhed hurtigt spare mange arbejdstimer pr. måned. Den vundne arbejdstid resulterer i ressourcer til flere indtægtsbringende handlinger, i form af nye medarbejdere, efteruddannelse eller nye IT-systemer, som styrker din forretning. Alle førnævnte tiltag, som kan hjælpe dig med at skalere din forretning”, fortæller Klaus Andersen, direktør i YouWe.

Læs også: Webshopdesign back-to-basics

Tag udgangspunkt i din e-handelsmodenhed

Det er dog ifølge Klaus Andersen vigtigt, at forretningsudviklingen, herunder automatiseringen, fokuseres med udgangspunkt i virksomhedens e-handelsmodenhed, hvis det skal give gevinst:

”Igennem årene har vi i YouWe arbejdet med et hav af forskellige webshops, hvorved vi har opdaget visse mønstre, som går igen hos vores kunders butikker. Ud af de mønstre har vi bygget denne model om e-handelsmodenhed, som hjælper vores kunder med at fokusere deres forretningsudvikling”, fortæller Klaus Andersen.

Læs også: Hvor gode er danske virksomheder til e-handel?

Modellen er bygget op i 5 trin, hvor virksomheden alt efter, hvilket trin de er på, kan fokusere på den forretningsudvikling, der er aktuel for at nå op på næste trin.

Hvis din virksomhed fx ligger på niveau 3, betyder det, at I har automatiseret dele af jeres processer; I har investeret i både lager, arbejdsgange og bruger nu måske mere komplekse løsninger for at kæde flere områder sammen end tidligere. Herfra er det her vigtigt at kunne tage et 360 graders kig på hele forretningen for at sikre, at alle processer bliver effektiviseret og/eller automatiseret. 

Læs også: Hvilken platform skal du vælge til e-handel?

Antal ordrer = antal gentagelser

Ét af de vigtigste parametre bag modellen er antallet af ordrer per dag:

”Det er ikke fordi ordrer i sig selv, siger ret meget om hverken omsætning eller størrelse, men fordi antal ordrer giver en god indikation af hvor mange gentagelser man laver i løbet af en dag. Og netop gentagelser er nøgleordet i procesoptimeringsregi, for jo flere gentagelser i løbet af en dag, jo større mulighed for effektivisering”, fortæller Klaus Andersen, og fortsætter:

”E-handel er i høj grad et ”numbers game”. Det er derfor vigtigt, at man som e-handelsvirksomhed i høj grad kigger på omkostningerne i alle dele af forretningen. Hvis man som e-handelsvirksomhed ikke gør det, bliver man enten udkonkurreret på pris eller på vækst. Husk på, at alle de penge I sparer gennem optimering, kan I investere i fremtidig vækst – for at kapre markedsandele før jeres konkurrenter.”

Læs også: Få hjælp til dit digitale salg

Vil du vide mere om optimering og automatisering af din webshop?

Den 18. maj kan du få endnu mere knivskarp indsigt i automatisering og skalering af e-handel fra Klaus Andersen. Han vil bl.a. gå i dybden med hvorfor det er vigtigt, at automatisere tidligt i processen, hvordan du skalerer en B2B-forretning og så vil e-handelsvirksomheden AndLight give dig et indblik i deres automatiseringsrejse til din inspiration.

Læs mere og tilmeld dig her: Optimering og automatisering af driften i din webshop

Det er gratis for medlemmer af DI at deltage.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Relateret indhold