Den anerkendte model Value Proposition Canvas har i forbindelse med Industriens Fond projektet GenstartNU hjulpet virksomheder med at blive konkrete på, hvor de ”leverer” og ”bør levere” værdi og hvor de er unikke i forhold til konkurrenter.

06.05.21 DI Handel Nyheder

Værdiværktøj kan hjælpe dig forstå dine kunders behov

Et simpel værdiværktøj kan hjælpe din virksomhed med at blive skarp på, hvilke værdier I egentlig ”leverer” og ”bør levere” til jeres kunder for at sikre gode kundeoplevelser. Få en introduktion til værktøjet her.

Den anerkendte model Value Proposition Canvas har i forbindelse med Industriens Fond projektet GenstartNU hjulpet virksomheder med at blive konkrete på, hvor de ”leverer” og ”bør levere” værdi, og hvor de er unikke i forhold til konkurrenter.

Og det er ikke uden grund.

Værktøjet tydeliggør værdiskabelsen af ens produkt. Den hjælper virksomheder med at forstå behovet hos kunderne og sætte det overfor virksomhedens produkt(er) eller service(s) for at afklare, om kundernes forventninger mødes, og deres udfordringer løses.

Værktøjet var derfor udgangspunktet for CEO hos Customer Experience Office (CXO) Jesper Krogh Jørgensens oplæg på vores webinar om Proaktiv Kommerciel kriseledelse. Hvis du ikke så med, kan du her få en introduktion til værktøjet eller se det fulde webinar nederst på siden.

Læs også: Proaktiv kommerciel kriseledelse har hjulpet SMV’er under corona

Hvad er et Value Proposition Canvas?

Value Proposition Canvas er et værktøj, hvor du går i dybeden medde centrale byggeklodser værditilbud (Value Proposition) og kundesegment (Customer Segment) fra modellen Business Model Canvas, som virksomheder ofte bruger til forstå og optimere deres forretningsmodel.

Læs mere om Business Model Canvas: Bæredygtig forretningsmodel skaber værdi og resultater

Værktøjet forudsætter, at du tager udgangspunkt i ét kundesegment af gangen. Det er vigtigt, at holde dine kundesegmenter adskilt og erkende, at de har forskellige behov. Det gør du ved, at sætte dig i det specifikke segments sted og kigge bredt på:

  • Opgaver (jobs): Hvilke opgaver er dette kundesegment optaget af? Hvilke problemer og udfordringer forsøger kundesegmentet at overkomme eller få løst? Dette ses på generelt både privat- og i arbejdslivet, da du kun ved at distancere dine svar fra dine eksisterende produkter og/ eller services, kan vurdere, hvorvidt de matcher de opgaver, dit kundesegment reelt prøver at løse. Det er vigtigt her ikke kun at beskrive funktionelle opgaver, men også emotionelle.
  • Problemer (pains): Hvad frustrerer og irriterer din kunde før, under og efter et køb? Hvilke forhindringer eller problemer støder kundesegmentet oftest på? Og hvilke risici må de eventuelt løbe?
  • Gevinster (gains): Hvilket udbytte og fordele ønsker din kunde at opnå? Dette kan med fordel deles op i basale fordele, der skal opfyldes, forventede fordele, ønskede fordele og uventede fordele.

Værditilbuddet (Value Proposition) består ligeledes af tre elementer:

  • Produkter og services: En liste, der beskriver, hvad du tilbyder kunden eller potentielt kan udvikle, for at løse kundesegmentets ”opgaver”. Det kan være fysiske produkter, uhåndgribelige produkter såsom fx serviceydelser eller copyrights, digitale eller finansielle.
  • Gain creators: Hvordan skaber dine produkt(er) og/ eller service(s) udbytte og fordele hos kundesegmentet? Hvordan hjælper de kundesegmentets ”gains”?
  • Pain relievers: Hvordan afhjælper dine produkt(er) og/ eller service(s) dit beskrevne kundesegments problemer? Hvordan løser det kundesegmentets ”pains”?

Kundesegmentet og værditilbuddet vil være en direkte afspejling af hinanden. Hvis du foretager ændringer i den ene ”byggeklods” vil det derfor også påvirke hinanden, da de to skal og bør matche – enten med eksisterende elementer til dine produkter og services eller ønskede elementer. Hvis du udfylder værditilbuddet, og det ikke matcher kundesegmentet, kan du med fordel overveje, hvorvidt dine produkter eller services skal udbygges og hvordan, så du skaber værdi for kunden.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Værktøjet kan downloades gratis lige her: Value Proposition Canvas

- Value Proposition Canvas er en udefra-ind øvelse, hvor man tager afsæt i kundesegmentet og bliver klar over det behov, de vil have dækket, samt tilhørende udfordringer og gevinster de får. Herefter ser man ind i, hvordan den efterspørgsel bliver eller kan blive dækket fremadrettet. Det er en sund øvelse for enhver virksomhed, da man får et friskt syn på, hvad man egentlig tilbyder sine kunder, fortalte Jesper Krogh Jørgensen.

Vil du vide mere?

Se eller gense hele webinaret om proaktiv kommerciel kriseledelse og value proposition canvas lige her.

Hans-Jacob Philipp
Katrine Jacobi
Skrevet af:

Hans-Jacob Philipp Katrine Jacobi

Relateret indhold