Ny analyse fra DI Handel om online markedspladser viser, at kun ca. 1/5 af danske forbrugere angiver høj produktsikkerhed som et vigtigt parameter, når de handler på nettet.

11.06.21 DI Handel Nyheder

Danskerne prioriterer ikke produktsikkerhed, når de handler online

Ny undersøgelse fra DI Handel viser, at de færreste danskere går op i om produkterne er lovlige og sikre, når de handler på nettet - et stigende problem i takt med at flere og flere danske forbrugere handler på online markedspladser, hvor produkterne i flere tilfælde kommer fra sælgere udenfor EU, som ikke altid overholder de høje EU-krav til produktsikkerhed.

Ny analyse fra DI Handel om online markedspladser viser, at kun ca. 1/5 af danske forbrugere angiver høj produktsikkerhed som et vigtigt parameter, når de handler på nettet. Produktsikkerhed er dermed det parameter som færrest danskere angiver som vigtigt.

Ydermere er 36 pct. af de danske forbrugere slet ikke opmærksomme på, om de produkter de køber på online markedspladser indeholder skadelige stoffer og/eller farlige kemikalier, som kan være skadelige, og blot 22 pct. af danskerne er opmærksomme på produktsikkerheden ved alle produkttyper:

”Det er et problem for forbrugerne, at de risikerer at købe produkter, der er farlige for dem og deres familier. Derudover er det også et stort problem for de danske og europæiske virksomheder, som dagligt bruger tid og penge på at sikre, at deres produkter er sikre og lovlige at anvende og efterlever lovgivningen. Imens står bagdøren åben på vid gab for producenter, der ikke overholder lovgivningen. Vi skal have global e-handel, hvor alle spiller efter de samme regler, og hvor forbrugerne kan være trygge ved, at de ting de køber er sikre at anvende og ikke er kopivarer”, siger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel.

Kigges der modsat på, hvilke forhold der er vigtigst for danskerne, når de e-handler, så vælges sikre betalingsmetoder (68%). Herefter følger tillid til forhandler (61%) og lave leveringsomkostninger (55%). Dette følger tendensen fra både 2018 og 2019.

Læs også: Danskernes køb på online markedspladser

Hvilke af nedenstående parametre er vigtige for dig i forhold til, når du handler på nettet? Angiv gerne flere svar.
N=1.000

Flere og flere handler på online markedspladser

I analysen svarer 8 ud af 10 danske forbrugere, at de har handlet på online markedspladser, hvilket er en markant stigning siden 2019. Andelen af de forbrugere, der handler hyppigt online er ligeledes vokset.

”I og med at flere handler på online markedspladser, bliver det også yderligere problematisk, at danskerne ikke vægter produktsikkerheden. Vi er nødt til, at have mere målrettet og bedre oplysning til forbrugerne, så de bliver bedre rustet til at handle sikkert online. Men vi skal også have de online markedspladser til at gøre en mere proaktiv indsats for at sikre, at der ikke bliver markedsført og solgt ulovlige produkter fra deres platforme”, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Der bliver for nuværende forhandlet ny lovgivning i EU, som netop har til formål at stramme kravene til online markedspladser, så de får flere forpligtelser – blandt andet til at sikre at ulovlige produkter bliver fjernet hurtigt og ikke dukker op igen kort tid efter. De nye regler lægger også op til at online markedspladser bliver forpligtiget til at informere køberne mere tydeligt om, hvornår de handler med en sælger udenfor EU.   

Læs også: Danskerne vil købe mindre i udlandet med nye momsregler

Hvorfor handler danskerne på online markedspladser?

Spørger vi danskerne, hvilke parametre de forbinder med de online markedspladser, siger 78% af danskere, at der er et stort udvalg, 59% siger sikre betalingsmetoder og 55% siger lave priser.

Der er dog stor variation i svarene for de enkelte markedspladser.

Wish (74%) og AliExpress (73%) forbindes i højere grad med lave produktpriser end de resterende online markedspladser, hvorimod Amazon (64%), Ebay (62%) og Zalando (83%) i højere grad forbindes med sikre betalingsmetoder.

Færrest danskere forbinder online markedspladserne med at de er danske (12%), høj produktsikkerhed (24%) og kort leveringstid (28%). Wish er den online markedsplads, færrest danskere forbinder med kort leveringstid (6%), at den er dansk (7%) og høj produktsikkerhed (8%).

Læs også: Nye tal: Hvad køber de danske forbrugere online?

I hvilken grad forbinder du online markedspladsen med følgende?
Tallene angiver samlet andel der svarer ”I høj grad” eller ”I meget høj grad” og at man har foretaget et køb hos den givne markedsplads.
Amazon N=346, Wish N= 306, AliExpress N=103, Ebay N=311, Zalando N=584

Metoden bag analysen

Undersøgelsen er en webbaseret spørgeskemaundersøgelse, som er indsamlet blandt medlemmer af Userneeds’ Danmarkspanel. Målgruppen er indsamlet efter en repræsentativ fordeling på køn, alder og region, der har handlet online indenfor de seneste 12 måneder og tæller 1.000 respondenter. Data er indsamlet i marts 2021.

Styrk din faglige profil

Marketing, salg, e-business og kundeadfærd. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret