Ny analyse fra DI Handel viser, at 8 ud af 10 danske forbrugere, der har købt online, har handlet på online markedspladser. Især andelen af de forbrugere, der handler online hyppigt er vokset.

01.07.21 DI Handel Nyheder

Flere danskere køber på online markedspladser

Flere danskere shopper i dag end i 2019 på online markedspladser og oftere. Ligeledes er danskernes kendskabs- og købsgrad på online markedspladser steget, viser ny analyse fra DI Handel.

Ny analyse fra DI Handel viser, at 8 ud af 10 danske forbrugere, der har købt online, har handlet på online markedspladser. Især andelen af de forbrugere, der handler online hyppigt er vokset. Således har 46 pct. handlet online mere end 10 gange indenfor de seneste 12 måneder, hvilket er en betydelig stigning fra 2019, hvor denne andel udgjorde 32 pct.

Ikke overraskende, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst:

”Zalando var den mest populære webshop i detail blandt danskerne i 2020. Amazon, eBay og Wish var også på listen. Faktisk var 40 pct. af danskernes 20 mest benyttede webshops i 2020 udenlandske og flere af dem er markedspladser.”

Læs også: Top 20: Her er danskernes mest benyttede webshops i 2020 - DI Handel

Kendskabs- og købsgrad er også steget

Der ses i analysen en stigning i danskernes kendskabsgrad til online markedspladser siden 2019.

Danskernes kendskabsgrad til Zalando, Amazon og eBay er meget høj og ligger på hhv. 96 pct., 95 pct. og 94 pct. Wish har også et højt kendskabsniveau på 88 pct. og har oplevet en væsentlig stigning på 10%-point ift. 2019 undersøgelsen.

AliExpress har det laveste kendskabsniveau blandt de undersøgte markedspladser på 50 pct.. Platformen har dog oplevet den største stigning (13%-point) i kendskabsgrad ift. 2019.

Flere danskere har også købt på online markedspladser siden 2019.

Zalando er den markedsplads, flest danskere har handlet hos, således har 6 ud af 10 danskere handlet på platformen. 35 pct. af danskerne har købt på Amazon - en stigning på 3%-point ift. 2019 undersøgelsen. Både eBay og Wish har en købsrate på 31 pct. og begge har oplevet en stigning i købsraten på hhv. 7%-point og 8%-point. Ligesom med kendskabsgraden er købsraten på AliExpress den laveste på blot 10 pct.

”I takt med at kendskabsgraden og salget på online markedspladser vinder frem, ikke bare i Danmark, men også i andre lande, er det vigtigt at danske virksomheder er opmærksomme på de muligheder der kan være i at sælge og eksportere sine produkter via en markedsplads”, siger Sidsel Dyrholm Holst.

I DI Handel har vi løbende events og andre medlemstilbud, som kan hjælpe virksomhederne med at afdække de muligheder som ligger i at sælge via online markedspladser. Se bl.a. denne konference om online markedspladser: Online markedspladser - Industriens Hus eller besøg vores site om online markedspladser: https://onlinemarkedspladser.dk/

Den øgede handel via markedspladser er dog ikke uden udfordringer.

”Vi ser desværre, at en del af de varer som sælges via platforme ikke lever op til de høje krav vi har til produktsikkerhed i EU eller er kopiprodukter. Det er stærkt konkurrenceforvridende for de danske virksomheder. Der er heldigvis flere lovgivningstiltag på vej både i nær fremtid og indenfor de kommende år, som skal tackle disse udfordringer. Vi ser frem til at de træder i kraft”, fortsætter Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Hvor gode er danske forbrugere til e-handel?

AliExpress er den markedsplads med den største andel af hyppige købere

På trods af, at AliExpress er den markedsplads med laveste kendskabs- og købsgrad, så adskiller adfærden på markedspladsen på ét væsentligt punkt.

Ses der på danskernes købsfrekvens på online markedspladser, adskiller adfærden på AliExpress ved at 17 pct. af danskerne, der har købt på AliExpress, har foretaget +10 køb på markedspladsen indenfor de seneste 12 måneder. Det er den største andel af hyppige købere ud af de fem markedspladser:

En årsag til de mange køb på AliExpress kan skyldes de nuværende momsregler, hvor pakker med en værdi til under kr. 80 kan købes uden moms af danske forbrugere, hvis varen kommer fra et land udenfor EU. Det giver et incitament til at foretage flere mindre køb fremfor større køb. Det er dog snart slut med denne mulighed, da der træder nye momsregler i kraft 1. juli, som betyder at alle køb på nettet pålægges dansk moms.

”De nye momsregler er et vigtigt skridt ift. at sikre mere fair og lige spilleregler i den globale e-handel og forhåbentligt også medvirke til at færre danskere køber farlige eller ulovlige produkter fra lande uden for EU”, afslutter Sidsel Dyrholm Holst.

Hvis du er medlem af DI, kan du downloade hele analysen lige her: Danskernes køb på online markedspladser

Metoden bag analysen

Undersøgelsen er en webbaseret spørgeskemaundersøgelse, som er indsamlet blandt medlemmer af Userneeds’ Danmarkspanel. Målgruppen er indsamlet efter en repræsentativ fordeling på køn, alder og region, der har handlet online indenfor de seneste 12 måneder og tæller 1.000 respondenter. Data er indsamlet i marts 2021.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Skrevet af:

Tevin Lac Katrine Jacobi

Relateret indhold