I ny analyse fra DI Handel om online markedspladser vinder Zalando en førsteplads i tilfredshed med hele 83 pct. tilfredse købere, efterfulgt af Amazon på andenpladsen.

24.06.21 DI Handel Nyheder

Tilfredse kunder hos Zalando – knap så tilfredse hos Wish

83 pct. af danskerne er tilfredse med Zalando, mens blot hver tredje danske forbruger har været tilfreds med sit seneste køb på Wish – et fald på 9%-pt. siden 2019, viser ny analyse fra DI Handel.

I ny analyse fra DI Handel om online markedspladser vinder Zalando en førsteplads i tilfredshed med hele 83 pct. tilfredse købere, efterfulgt af Amazon på andenpladsen.

Den laveste tilfredshed findes hos Wish med 33 pct. Wish er ligeledes den eneste markedsplads, der har set et betydelig fald på 9%-point i tilfredsheden ved seneste køb sammenlignet med 2019.

”På trods af utilfredshed er Wish stadig en populær platform. I 2020 var Wish endnu engang i top 20 over de mest populære webshops blandt danskerne. Tallene i vores nye analyse kan dog tyde på, at flere danskere har fået øjnene op for, at kvaliteten og produktsikkerheden på en række af de produkter som sælges på platforme som Wish er tvivlsom, og i flere tilfælde heller ikke lever op til EU-lovgivningen”, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Top 20: Her er danskernes mest benyttede webshops i 2020 - DI Handel

I hvilken grad var du overordnet set tilfreds med dit seneste køb?
Tallene angiver samlet andel der svarer ”I høj grad tilfreds” eller ”I meget høj grad tilfreds”. (Forskel til 2019 i parentes. Zalando var ikke med i 2019 undersøgelsen)
2021: Amazon N=262, Wish N=222, AliExpress N=78, Ebay N=227, Zalando N=511
2019: Amazon N=328, Wish N=228, AliExpress N=68, Ebay N=247

Loyaliteten daler ved Wish, men stiger ved AliExpress

Samme tendenser gør sig gældende ved genkøb.

85 pct. forventer at købe på Zalando igen, imens blot 35 pct. forventer genkøb på Wish. Også her oplever Wish et fald (-10%-point) ift. 2019. En anden online markedsplads der oplever et fald i genkøbsraten er Amazon. Med et fald på 6%-point ift. 2019 er genkøbsraten for Amazon på 63 pct.

Den eneste online markedsplads der oplever en stigning i genkøbsraten er AliExpress. 56 pct. af de danskere, der har købt på AliExpress, forventer at købe på platformen igen:

”Forhåbentlig vil de nye momsregler, der træder i kraft her 01. juli betyde, at forbrugerne tænker sig om en ekstra gang inden de køber produkter som er ekstremt billige og med tvivlsom kvalitet på nettet. Andre tal i analysen tyder heldigvis på, at det vil være tilfældet ,” siger Sidsel Dyrholm Holst, og fortsætter:

”Det handler ikke om at sætte barrierer op for handel over landegrænserne, men om at sikre lige konkurrencevilkår for virksomhederne og ikke mindst tryghed for forbrugerne. De nye momsregler er ikke nok, vi skal også styrke forbrugeroplysningen generelt, stille krav til  de globale online markedspladser og styrke markedsovervågningen. Online markedspladser skal bl.a. være bedre til at oplyse forbrugerne om, hvor i verden sælgerne befinder sig, og hvorfra varerne bliver sendt. Det arbejder vi for i DI”, slutter hun.

Hvis du er medlem af DI, kan du downloade hele analysen lige her: Danskernes køb på online markedspladser

Metode bag analysen

Undersøgelsen er en webbaseret spørgeskemaundersøgelse, som er indsamlet blandt medlemmer af Userneeds’ Danmarkspanel. Målgruppen er indsamlet efter en repræsentativ fordeling på køn, alder og region, der har handlet online indenfor de seneste 12 måneder og tæller 1.000 respondenter. Data er indsamlet i marts 2021. I undersøgelsen er der spurgt ind til 5 online markedspladser: Zalando, Amazon, eBay, AliExpress og Wish.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Skrevet af:

Tevin Lac Katrine Jacobi

Relateret indhold