Danskerne handler forskellige ting på forskellige markedspladser, men elektronik og el-udstyr, tøj og sko, samt sports- og hobbyudstyr er populært.

07.07.21 DI Handel Nyheder

Hvad shopper danskerne på online markedspladser?

Flere og flere danskere shopper på online markedspladser, men hvad og for hvor meget? Det afslører ny analyse fra DI Handel.

DI Handel har i samarbejde med Userneeds undersøgt danskernes indkøb, adfærd og overvejelser med online markedspladser for at blive klogere på forbrugernes e-handelsvaner, herunder hvad de køber, og hvad der er vigtigt for dem.

Online markedspladser har stor betydning for, hvorledes markedsstrukturerne fungerer - også i Danmark. Såfremt de danske virksomheder fortsat ønsker succes, er det afgørende, at virksomhederne er på forkant med forbrugertrends for online markedspladser. Det håber vi, at vores omfattende analyse kan hjælpe til Branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst

Analysen viser bl.a., at elektronik og el-udstyr, tøj og sko, samt sports- og hobbyudstyr er populært at handle på online markedspladser. I snit bruger danskerne 517 kr. per køb.

Læs også: Flere danskere køber på online markedspladser

Hvad køber danske forbrugere på online markedspladser?

Danskerne handler forskellige ting på forskellige markedspladser, men elektronik og el-udstyr, tøj og sko, samt sports- og hobbyudstyr er populært.

Amazon adskiller sig ved, at flest danskere senest har købt Bøger, film, musik, video- og computerspil, mens det er ikke overraskende, at 8 ud af 10 danskere senest har købt tøj & sko til voksne på Zalando.

Danskerne køber nogenlunde de samme produktker på Wish, AliExpress og eBay, somhovedsageligt er elektronik og el-udstyr, tøj & sko til voksne, samt sports- og hobbyudstyr.

Inden for hvilken produktkategori var dit seneste køb hos [OM navn]?
Amazon N = 262, Wish N = 222, AliExpress N = 78, Ebay N = 227, Zalando N = 511
Anm.: bemærk at basen for AliExpress er meget lille og tallene derfor kan være forbundet med stor usikkerhed

Læs også: Tilfredse kunder hos Zalando – knap så tilfredse hos Wish

Hvor mange penge bruger danskerne på online markedspladser?

Danskerne brugte i snit 517 kr. på deres seneste køb på online markedspladser. Det højeste gennemsnitskøb ses hos Zalando på 689 kr. Derefter kommer Amazon og eBay med hhv. 552 kr. og 540 kr. De laveste gennemsnitskøb findes hos AliExpress og Wish, på hhv. 258 kr. og 147 kr.

Ses der på medianen af seneste køb er de typisk lavere end gennemsnitskøbet. Dette gælder især for køb på eBay, AliExpress og Wish. Og for AliExpress og Wish ligger median købet på hhv. 79 kr. og 89 kr., som er omkring bagatelgrænsen for momsafregning før 01. juli 2021.

Log ind og download hele analysen her: Danskernes køb på online markedspladser

Metode bag analysen

Undersøgelsen er en webbaseret spørgeskemaundersøgelse, som er indsamlet blandt medlemmer af Userneeds’ Danmarkspanel. Målgruppen er indsamlet efter en repræsentativ fordeling på køn, alder og region, der har handlet online indenfor de seneste 12 måneder og tæller 1.000 respondenter. Data er indsamlet i marts 2021. I undersøgelsen er der spurgt ind til 5 online markedspladser: Zalando, Amazon, eBay, AliExpress og Wish.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Skrevet af:

Tevin Lac Katrine Jacobi

Relateret indhold