De seneste fem år er andelen med en videregående uddannelse i bagagen steget fra 47 til 60 pct. blandt salgsledere og fra 37 til 48 pct. blandt salgskonsulenter.

26.07.21 DI Handel Nyheder

Rekordmange sælgere videreuddanner sig

Mange år på skolebænken er blevet standarden indenfor salg. Flertallet har nu en videregående uddannelse på cv´et.

Engang var det en sælgers fornemmeste opgave at vise produkterne frem og lave en god handel på egen hånd - mange kom til faget med en butiks- eller håndværksuddannelse.

Men i dag skal en sælger skabe værdi og udvikle sin og kundens forretning i samarbejde med mange medarbejdere på både salgs- og kundesiden. Det kræver dyb kunde- og forretningsforståelse, analytiske evner, samarbejds- og lederegenskaber samt flair for sociale medier, e-handel og salgsteknologier. Det får markant flere til at tage en videregående uddannelse, viser spritny medlemsanalyse fra Business Danmark.

- Salgsfaget er undergået en voldsom transformation de seneste 5-10 år, som kun er yderligere accelereret på grund af corona-pandemien. Det har medført, at rekordmange sælgere og salgsledere har tilegnet sig nye kompetencer og løftet uddannelsesniveauet, siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark, fagforening for salg og marketing.

De seneste fem år er andelen med en videregående uddannelse i bagagen steget fra 47 til 60 pct. blandt salgsledere og fra 37 til 48 pct. blandt salgskonsulenter - så mere end halvdelen af den danske salgsstyrke i dag har en videregående uddannelse på mellem to-fem år.

Nye uddannelser med fokus på virksomheders salgsudfordringer

Derfor lancerer Business Danmark og tre erhvervsakademier nu et nyt partnerskab og en række tilbud om videreuddannelse, der stiller skarpt på, hvordan sælgere og salgsledere kan bruge den nyeste forskning til at løse hverdagens praktiske problemer.

På IBA i Kolding, CPHbusiness i København og UCN act2learn i Aalborg kan ledere og medarbejdere nu videreuddanne sig i otte akademi- og diplomfag i salg og salgsledelse, som henter inspiration og værktøjer fra Danmarks største salgsforskningsprojekt, Morgendagens Salg - en forskning DI Handel, CBS, Customer Agency og Business Danmark står bag.

- I tæt samarbejde med flere virksomheder har vi afdækket salgets syv væsentligste udfordringer og leveret bud på løsninger. Erhvervsakademierne spiller en væsentlig rolle i at formidle denne viden til fuldtidsstuderende og medarbejdere i efteruddannelse, så de får de bedste forudsætninger, metoder og redskaber til at tackle hverdagens praktiske udfordringer, siger Jens Neustrup Simonsen.

- De otte akademi- og diplomfag imødekommer både virksomhedernes behov for specialiserede kompetencer og giver et generelt videns- og færdighedsløft til medarbejderne, siger han.

Alle akademi- og diplomfagene kan tages i Aalborg, Kolding og København med fælles tilmelding her. På alle tre akademier kan du få gratis sparring om din personlige uddannelsesplan, så du ved, hvilke muligheder du har og i hvilken retning du kan gå.

Få 10.000 til videreuddannelse året ud

I 2021 kan du få 10.000 kr. til en videreuddannelse på akademi- og diplomniveau af Omstillingsfonden. I praksis betyder det, at du ofte kan tage et fagmodul helt gratis.

Der er kun tre krav:

  • Du er faglært/ufaglært - uden en fuld videregående uddannelse
  • Du er i job - men ikke selvstændig
  • Du skynder dig - midlerne udbetales efter først-til-mølle-princippet

Du søger om støtten, når du tilmelder dig den enkelte uddannelse. Samtidig kan din arbejdsgiver få dækket tabt arbejdsfortjeneste via Statens voksenuddannelsesstøtte, når du videreuddanne dig i arbejdstiden. Se om du er i målgruppen for SVU.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Skrevet af:

Michael Krag-Svendsen, Business Danmark

Relateret indhold