Den største stigning findes indenfor take-away. Her er andelen steget med 10 %-pt. fra 49 pct. i 2020 til 59 pct. i 2021.

14.09.21 DI Handel Nyheder

Nye tal: Hvad køber danskerne online?

Nye tal fra Danmarks Statistik afslører, hvad danskerne lægger i kurven, når de shopper online. De viser bl.a., at 10 %-pt. flere danskere har købt take-away online, og køb af billetter til kultur online har været hårdt ramt af corona.

Nye tal fra Danmarks Statistiks viser dog også, at der har været et opbrud i, hvad danskerne køber online. Dette gælder både for online køb af fysiske- og digitale varer. 

Læs også: Færre unge shopper online

59 pct. af danskerne har købt take-away online

Flest danskere har foretaget køb indenfor kategorien tøj og sko. Her har hele 69 pct. svaret, at de har foretaget et online køb af denne varetype indenfor de seneste 12 måneder, hvilket er en stigning på 6 %-pt. fra året før.

Den største stigning findes dog indenfor take-away. Her er andelen steget med 10 %-pt. fra 49 pct. i 2020 til 59 pct. i 2021. Take-away købes særligt af danskere i aldersgruppen 20-39 år, og corona må uden tvivl have været medvirkende til denne udvikling, hvor mange restauranter omlagde deres forretning til også at tilbyde take-away.

Online køb af hhv. elektronik (computere mv.), film og CD’er, er de eneste produktkategorier, hvor der er set et fald. For elektronik (computere mv.) er der set et fald på 2 %-pt. fra 30 pct. i 2020 til 28 pct. i 2021.

Generelt set ligger den ældre befolkningsgruppe (60-74 år) i bunden indenfor næsten alle produktkategorier, når der ses på andelen, der har foretaget online køb. Der er dog en undtagelse, når det gælder køb af medicin og kosttilskud fx vitaminpiller. Her har den ældre befolkningsgruppe den største andel.

Online køb af billetter til kultur har været hårdt ramt af corona

Når det kommer til online køb af digitale varer, er det særligt køb af film og serier, som folk har foretaget køb af. Hele 63 pct. har købt film eller serier online indenfor de seneste 12 måneder. Dette er en stigning på 4 %.-pt. fra året før.

Også køb af musik er populært. 49 pct. af e-handlende danskere har købt musik online indenfor de seneste 12 måneder.  Denne produktkategori er ligeledes der, hvor der har været den største stigning i andelen sammenlignet med sidste år. Her er der set en stigning på 6 %.-pt..

Generelt er det aldersgrupperne 16-19 årige, 20-39 årige og 40-59 årige, der hovedsageligt foretager online køb af digitale varer. I aldersgruppen 60-74 årige er der kun en lille andel, som foretager online køb af digitale varer.

Det er særligt produktkategorien billetter til kultur (biograf, koncert, teater eller oplevelser), som er blevet påvirket af corona. Her er der nemlig blot 15 pct. af den danske befolkning, som har foretaget køb af denne vare indenfor de seneste 3 måneder. Det er et fald på hele 33 %.-pt., hvilket understreger hvor hårdt kulturlivet er blevet ramt af corona.

Billetter til sportsarrangementer har også været hårdt ramt. Således har blot 3 pct. af den danske befolkning købt dette indenfor de seneste 12 måneder.

En normalisering af virksomhedernes e-handel

På trods af, at forbrugerne handler mere og mere online, viser Danmarks Statistiks undersøgelse for virksomhedernes brug af internet noget andet. Her har virksomhederne set en tilbagegang over hele linjen. Det gælder både andelen af virksomheder, der har websalg og e-eksport, der begge er gået tilbage med 2 %.-pt. Det gælder også virksomhedernes omsætning fra websalg.

Faldet skal dog ses i lyset af et 2020, der på mange måder var uforudsigeligt. Der er fortsat sket en stigning fra før corona, og tallene er derfor måske i højere grad et tegn på en normalisering end et dyk. En dybere analyse af virksomhedernes e-handel vil inden længe blive offentliggjort for medlemmer af DI Handel.

Fysiske varer

 

Tøj og sko

Tøj, sko, sportstøj, tasker og smykker

Takeaway

Færdiglavet mad fra restauranter, fastfood eller catering

Andre fysiske varer

Andre fysiske varer

Møbler

Møbler eller andre ting til hjem eller havefx tæpper, gardiner og haveredskaber

Kosmetik

Kosmetik, skønheds- eller wellnessprodukter

Elektronik (hvidevarer)

Elektronik Fx TV, elkedel, højtalere, kamera, hvidevarer

Medicin

Medicin og kosttilskud Fx vitaminpiller

Elektronik (computer mv.)

Computer, tablets, mobiltelefon eller tilbehør

Mad eller drikke

Mad eller drikke fra supermarkedet eller måltidskasserFx Nemlig.com, Årstiderne

Bøger

Fysiske bøger, magasiner eller aviser

Sportsudstyr

Sportsudstyr Medtag ikke sportstøj

Legetøj

Legetøj eller børneprodukter og udstyrfx bleer, sutteflaske, barnevogn

Rengøring

Rengøring eller personlig hygiejne Fx tandbørste, viskestykker, vaskeklude, vaskemiddel

Transportkøretøj

Cykel, knallert, bil eller andre køretøjer eller reservedele

Film

Film eller serier på DVD, Blu-Ray

CD'er mv.

CD'er eller vinylplader

   

Digitale varer

 

Film og serier

Film og serier (streaming eller downloads)Fx Netflix, HBO, Blockbuster, YouSee

Musik

Musik (streaming eller downloads)Fx Spotify, Itunes, Telmore Play

Spil

Spil online eller som apps til smartphone, tablet, computer eller konsol

E-bøger

E-bøger, online magasiner eller netaviser Fx Mofibo, SAXO, Amazon Prime

Software og apps

Software, apps eller opgraderinger Fx Officepakke, antivirus

Internet- og mobilabonnement

Tilmeldt internet- eller mobilabonnement

El, vand, varme mv.

Tilmeldt el, vand, varme, skraldeservice eller lignende

Billetter til kultur

Billetter til biograf, koncert, teater eller oplevelser

Fitnessapps

Fitness- og sundhedsapps

Betalingsapps

Andre betalte appsFx til at lære sprog, rejser, vejret

Billetter sport

Billetter til sportsbegivenheder

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold