I sensommeren var Simon Lindebjerg oplægsholder på webinaret ”Hvordan produktudvikler du sammen med din kunder”. Du kan se eller gense webinaret, og få alle hans guldkorn nedenfor.

07.09.21 DI Handel Nyheder

Skab ambassadører ved kundeinvolvering fra start

Hvor tidligt kan du arbejde med kundeloyalitet? Culmas har før lancering af deres softwareløsning haft mere end 40 loyale kunder, som har deltaget i produktudviklingen. Få en fornemmelse af maskinrummet med Iværksætter og Direktør Simon Lindebjerg.

Hvordan skaber du en udviklingslinje, hvor dit produkt kommer helt tæt på at løse det behov som dine kunder har, før de får det mellem hænderne? Og hvad giver det din virksomhed at invitere dine kunder ind så tidligt i forløbet?

Det ved Culmas, der har haft involveringen af kunderne som mantra siden opstarten af deres virksomhed:

”Vores målsætning var fra start at løse den administrative byrde, som den første kunde præsenterede for iværksætterteamet, og tage det ind som vores kerneydelse”, fortæller direktør Simon Lindebjerg.

Culmas

Culmas laver administrative systemer, der samler de systembehov improv comedy teatre har.

Ved at sidde ved siden af kunderne aflæses de konkrete udfordringer

I Culmas har de arbejdet med en klar tidslinje, hvor deres kunder og investorer har været med helt fra start. Direktør Simon Lindebjerg sine tre bedste erfaringer fra deres proces.

1. Problem sourcing

Vi fandt ud af, at vi kunne fjerne administrative byrder for teatre ved et tilfælde. Det skete ved en løs snak med teaterdirektøren på Improv Comedy Copenhagen, hvor han fortalte om al det administrative arbejde, der var i driften. Vi har sidenhen fundet ud af, at de fleste andre improv comedy teatre verden over oplever det samme og indtil nu har løst det ved en dyr tilpasning af forskellige webshop løsninger der ikke er bygget til at sælge services, men derimod produkter.

I det videre arbejde valgte vi tre forskellige metoder til problem sourcing. Det var interviews med kunderne i teatrene, observation af det administrative arbejde hos teatrene, samt etnografi, hvor vi satte os i den faktiske situation som et teater har, for at finde de reelle udfordringer.

2. Produktudvikling

Det vi gerne ville i vores produktudvikling var, at udvikle i den rette rækkefølge. Forstået, at vi kun udviklede en del af løsningen af gangen og sørgede for, at løsningerne én for en virkede optimalt for brugerne. Det gjorde vi for at mindske kompleksiteten for vores organisation.

Produktudviklingen informeres af forskellige modeller, som enten hjalp os med at eksperimentere, skabe iterationer med brugerne eller give feedback loops. En af modellerne var ’the Deming Cycle,’ som bruges til kontinuerligt at forbedre forretningsperformance og produktivitet.

Kilde: www.inspiring.uk.com/the-deming-cycle/

The Deming Cycle er fordelt på i fire steps, som en on-going proces:

  1. I planlægningsfasen skal din virksomhed gøre sig klar over hvilke rammesætninger, der skal til for at nå de ønskede mål. Det er her du skal kunne analysere din nuværende position præcist for at kunne sammenligne din situation med dit ønskede mål.
  2. Næste step er at din virksomhed påbegynder ændringerne og implementerer de nødvendige værktøjer, som du skal arbejde med for at nå de mål, du i forrige step indså, din virksomhed ikke nærmer sig som ønsket. I dette stadie bør du også indsamle data.
  3. Check-fasen er her, du tager den målte viden, du har fra din øvelse i din virksomhed og sammenligner med dine planlagte målsætninger, for at tage ved lære. Hvis konklusionen bliver, at det ikke er muligt at nå målsætningen, så kan det være at du allerede herfra skal starte forfra.
  4. Når du har målt og vejet dine initiativer, så er det her du reagerer. Hvis din nye plan giver mening for virksomheden fx giver vækstmuligheder, så kan du herfra gå i gang med at implementere de nye initiativer i hele din virksomhed.

3. Stakeholderpleje

Efter opdagelsen af Improv Comedy Copenhagens udfordringer, ønskede vi at tale med andre teatre i forskellige lande. Vi havde på det tidspunkt allerede lavet en prototype af vores produkt. Vi spurgte dem derfor, om vi med denne løsning løste et ”stort nok” problem til, at de allerede ville skrive kontrakt med os nu og tage det i brug lige så snart vi havde bygget det. Samtidigt skulle de sige ja til, at vi i processen måtte tale med dem om nuancerne, der skal til i løsningen for, at den var optimal.

Det virkede i høj grad til at vores kunder var og er glade for den måde, vi har gået til vores arbejde på, hvilket har skabt ambassadører for Culmas allerede nu.

Én af måderne hvorpå vi holder tæt kontakt med vores kunder, er at invitere dem ind på en community platform, der hedder Circle, hvor vi, når vi har konkrete spørgsmål til udviklingen, kan spørge dem direkte til deres behov og ønsker.

Læs også: Den gode telefonsamtale med potentielle kunder

Vil du have mere inspiration?

I sensommeren var Simon Lindebjerg oplægsholder på webinaret ”Hvordan produktudvikler du sammen med din kunder”. Du kan se eller gense webinaret, og få alle hans guldkorn nedenfor:

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold