Nye lovændringer træder i kraft den 1. januar 2022 for købe- og markedsføringsloven.

08.06.21 DI Handel Nyheder

Ændringer i købe- og markedsføringsloven på vej

Nyt lovforslag ændrer en række bestemmelser i købe- og markedsføringsloven. Det betyder, at formodningsreglen vil blive hævet til 12 måneder, og produkter med digitalt indhold fremover vil være omfattet af købeloven. Reklamationsfristen forbliver på 2 år.

Folketinget har netop færdigbehandlet et lovforslag, der ændrer en række bestemmelser i købe- og markedsføringsloven. Lovforslaget implementerer to EU-direktiver, og ændringerne afspejler i høj grad de anbefalinger, som et bredt udvalg kom med i starten af 2021 – et udvalg som DI har været en del af:

Vi er i DI rigtig glade for, at de danske politikere har modstået fristelsen til at lave danske særregler, da det ville have medført en skævvridning af konkurrencen mellem europæiske virksomheder og stillet danske virksomheder dårligere. Det er særligt positivt, at Folketinget ikke har valgt at forlænge reklamationsfristen udover de nuværende to år, da det ville have medført flere tvister, øgede omkostningerne for de erhvervsdrivende og højere forbrugerpriser” siger Sidsel Dyrholm Holst Branchedirektør i DI Handel.

Kort om lovforslaget: Hvad er blevet ændret?

Formodningsreglen

Én af de mærkbare ændringer, der er blevet foretaget i købeloven, er en forlængelse af den såkaldte formodningsregel. Formodningsreglen indebærer i dag, at hvis en forbruger opdager en mangel ved produktet indenfor de første 6 måneder fra købstidspunktet, så er der en formodning om, at manglen også var der på det tidspunkt, hvor forbrugeren købte produktet.

Det betyder i praksis, at det er den erhvervsdrivende, som skal godtgøre, at manglen ikke var til stede på købstidspunktet, hvis forbrugeren klager over produktet. Med det nye lovforslag er denne regel blevet udvidet til 12 måneder. DI har aktivt kæmpet for, at formodningsreglen ikke blev hævet yderligere.

Regler for produkter med digitalt indhold

Produkter med digitalt indhold er nu også omfattet af reglerne i købeloven, og de vil derfor også i langt de fleste tilfælde ikke længere blive reguleret af reglerne om digitale tjenesteydelser. Det samme vil også gælde for køb af digitalt indhold og situationer, hvor forbrugeren ”betaler” med deres personoplysninger. I praksis skal det gerne gøre det nemmere for virksomhederne at vide, hvilke regler der gælder, uanset om deres produkter har en form for digitalt indhold.

Garantierklæring

Endeligt er det værd at bemærke, at erhvervsdrivende fremover er forpligtet til at udlevere en garantierklæring til forbrugere på et varigt medium, og det skal ske senest ved leveringen af produktet. Det skal bl.a. fremgå udtrykkeligt af erklæringen, at køberen har en lovfæstet ret til gratis afhjælpning fra sælgerens side i tilfælde af mangler ved salgsgenstanden, og denne ret ikke påvirkes af garantien.

Du kan læse hele lovforslaget her: L 223 - 2020-21 (som vedtaget): Forslag til lov om ændring af købeloven og lov om markedsføring. (Ændring af reglerne om forbrugerkøb som følge af implementering af varedirektivet og direktivet om digitalt indhold). / Folketinget (ft.dk)

Lovændringerne træder i kraft den 1. januar 2022.

Har du spørgsmål til de nye regler?

Hvis du har spørgsmål til købeloven og de nye regler er du velkommen til at kontakte seniorchefkonsulent i DI Lars Frolov-Hammer på lahj@di.dk eller 33773565.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Sidsel Dyrholm Holst
Johan Dein
Skrevet af:

Sidsel Dyrholm Holst Johan Dein

Lars Hammer

Lars Hammer

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3565
  • Mobil +45 6167 7207
  • E-mail lahj@di.dk

Relateret indhold