Gettyimages

28.01.22 PRESSEMEDDELSE Nyheder

Her er danskernes 20 favoritbutikker på nettet

Danskerne er vilde med Zalando, nemlig.com og Coop. Sidste år var det igen de tre webshops, hvor danskerne lagde flest penge. Det viser de nyeste tal fra Euromonitor. Tilsammen står de tre webshops for 14 procent af den samlede e-handel i Danmark i 2021. I 2016 havde top tre kun en markedsandel på 8,9 procent, og de foretrukne webshops var Elgiganten, Zalando og Coop.

- Vi ser en klar tendens til, at de største webshops tager en større bid af markedet end tidligere. Derfor er det også meget positivt at se, at danske webshops fylder så meget i toppen af listen. Det er et udtryk for, at de store danske webshops er blevet større og bedre og kan konkurrere med de store giganter, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel. 

E-handlen har haft vokseværk

Siden 2016 har toppen af dansk e-handel haft fart på. I 2016 udgjorde top 20 tilsammen 32,8 procent af dansk e-handel, mens det i 2021 er steget til 40,2 procent.

En af de virksomheder, som har formået at løfte omsætningen med digital oprustning er Matas. På fem år er de gået fra kun at udgøre en lille procentdel af den samlede e-handel og til at indtage en 13. plads med en markedsandel på 1,4 procent. Det er et spring på 27 pladser. 

Omvendt er det gået den forkerte vej for Stylepit. I 2016 lå de nærmest side og side med Boozt, men hvor Boozt er gået fem pladser frem i perioden og har en markedsandel på 2 procent i 2021, er Stylepit gået seks pladser tilbage. Begge må dog se sig slået med længder af Zalando, som på de fem år er gået fra en markedsandel på 2,8 procent i 2016 til 5,7 procent i 2021. 

Udenlandske webshops fylder mere i top 20

Blandt de mest populære webshops er fire ud af fem i top fem danske – udover nemlig.com og Coop - er Elgiganten og Salling også i top fem. Men når man kigger ned over listen, fylder udenlandske webshops stadig mere og mere på det danske e-handelsmarked.

Siden 2016 har udenlandske webshops i top 20 udgjort en større markedsandel og er steget med 3,9 procent-point. De udenlandske webshops i top 20 fylder i dag 16.1. procent af den samlet e-handelsomsætning.  

- Danskerne bruger rigtig mange penge i udenlandske webshops, men ikke nær så mange udenlandske kunder handler i danske webshops. Det skaber en ubalance. Men det viser også et stort potentiale for danske virksomheder. Vi er så gode til e-handel herhjemme, at vi skal udnytte det til at sælge til en langt større kundekreds udenfor landets grænser, siger Jacob Kjeldsen.

Relateret indhold