12.01.22 DI Handel Nyheder

Komplekse produkter har betydning for det digitale salg

Et stigende antal sælgere og indkøbere handler digitalt. Det viser DI Handels nyeste B2B e-handelsanalyse 2021. Analysen viser også, at kompleksiteten af et produkt generelt set ikke er noget, der hindrer indkøberne i at foretage indkøb digitalt. For sælgerne er det derimod et mere nuanceret billede. Virksomheder med digitalt salg har ikke de store udfordringer med komplekse produkter, hvorimod det for virksomheder, der endnu ikke sælger digitalt, er den største årsag til ikke at påbegynde digitalt salg.

Der har hidtil været begrænset med viden om B2B e-handel i Danmark, og derfor har DI Handel i samarbejde med Wilke interviewet 1200 sælgere og indkøbere om deres erfaringer og adfærd ved digitalt salg. Dette er femte gang vi foretager B2B e-handelsanalyserne. 

B2B e-handelsanalysen 2021 viser, at der er et spænd mellem indkøberne og sælgerne, når det kommer til udbredelsen af digitale salgskanaler. Flere indkøbere (89 pct.) end sælgere (73 pct.) benytter sig af en eller flere af de digitale salgskanaler. Det tyder på, at salgsvirksomhederne står overfor nogle andre udfordringer end indkøbsvirksomheder, når det kommer til digitalt salg. Særligt komplekse produkter har en betydning for, at virksomhederne ikke driver digitalt salg.

Indkøberne ser generelt ikke problemer ved køb af komplekse produkter

Hele 51 pct. af indkøberne i analysen er uenige i udsagnet om, at der er for komplekse produkter i deres indkøbsportefølje til at købe online, hvorimod blot 28 pct. er enige i udsagnet. Det vidner om, at det generelt set ikke er kompleksiteten i produkterne, der holder indkøberne fra at foretage digitale indkøb.

imagekpcfl.png

For sælgerne er komplekse produkter en afgørende årsag til ikke at sælge digitalt

Sælgere, der allerede har digitalt salg, oplever ikke kompleksiteten af deres produkter som en udfordring for digitalt salg. Blot 17 pct. peger på kompleksiteten som en udfordring. Der er dog lidt variation i andelen på tværs af brancher, hvor engrosbranchen i lidt højere grad (20 pct.) ser kompleksiteten i deres produkter som en barriere. For detail- og fremstillingsvirksomheder er andelen for samme derimod blot hhv. 14 og 16 pct. 

For virksomheder, der ikke sælger digitalt, er det derimod næsten halvdelen (49 pct.), som peger på kompleksiteten af deres produkter som en årsag til, at de ikke sælger digitalt. Der er dog en væsentlig forskel på tværs af brancherne. Hvor andelen for detailvirksomheder blot er på 43 pct., er andelen for fremstillingsvirksomheder på hele 55 pct. Engrosvirksomhederne ligger sig midt imellem med 46 pct. af virksomhederne, der tilkendegiver dette.

imagej16n.png

Der er altså delte holdninger til udfordringerne med komplekse produkter, når der ses på tværs af virksomheder med digitalt salg og virksomheder, der endnu ikke har digitalt salg. Det kan hænge sammen med, at det at sælge komplekse og konfigurerbare produkter via en webshop eller website kan være forbundet med høje opstartsomkostninger. Det har møbelproducenten Flexlux fundet en smart løsning på, som du kan høre meget mere om på vores kommende webinar.

B2B e-handel med komplekse produkter

Sælger du komplekse produkter, som kan sammensættes eller tilpasses på utallige måder (fx sofaer, stole eller reoler)? Vil du gerne vise dit fulde sortiment på dit website eller din webshop uden at skulle investere i en kostbar produktkonfigurator? På dette webinar afslører vi, hvordan møbelproducenten Flexlux løste netop det problem.

Er du medlem af DI handel og/eller DI er webinaret gratis. Er du ikke-medlem koster det 395 kr. ex. moms.

Ønsker du at vide mere eller tilmelde dig webinaret: B2B e-handel med komplekse produkter

Relateret indhold