04.01.22 DI Handel Nyheder

Undgå vildledende onlinekonkurrencer

Forbrugerombudsmanden foretog i 2019 en undersøgelse af 6 forskellige leadvirksomheder og deres brug af konkurrencer online. Undersøgelsen viser, at konkurrencerne var vildledende, da der blev udtrukket færre vindere end lovet, og derfor var de indhentede samtykker til markedsføring ikke gyldige.

Få styr på reglerne

Mange virksomheder gør brug af onlinekonkurrencer i deres markedsføring, da de kan være et effektivt værktøj til at nå bredt ud, og til at indhente nye samtykker til markedsføring. Dette er også fuldt ud lovligt, så længe I overholder konkurrencens vilkår og reglerne i markedsføringsloven.

Hvis du skal have opfrisket reglerne, kan du med fordel læse vores artikel fra i sommer: Hvordan bruger du konkurrencer korrekt i din markedsføring? - DI Handel (danskindustri.dk).

I skal holde, hvad I lover

Forbrugerombudsmandens undersøgelse viser, at det bestemt ikke er alle virksomheder, som overholder reglerne, når de afholder onlinekonkurrencer. I den konkrete undersøgelse var der 2 ud af 6 leadvirksomheder, der ikke sendte dokumentation for, at de reelt havde udtrukket nogle vindere. De resterende 4 leadvirksomheder havde udtrukket færre vindere, end de havde lovet i konkurrencerne.

Forbrugerombudsmanden slog fast, at der er tale om vildledning, hvis der ikke bliver udtrukket det antal vindere, som er blevet lovet. De samtykker til at modtage markedsføring, som er blevet indhentet via konkurrencen, er derfor ikke gyldige, da samtykket er blevet givet under falske forudsætninger.

Strafbart at bruge sådanne samtykker

Hvis I som virksomhed bruger sådanne samtykker til for eksempel at ringe potentielle kunder op eller sende markedsføring via e-mail, vil det være strafbart og kan koste jer dyrt. Det gælder også, hvis I blot har købt disse samtykker af en anden virksomhed, som fx en leadvirksomhed, i den tro, at de har indhentet alle samtykker korrekt. Det er nemlig altid jeres ansvar at sikre, at samtykker er indhentede på lovlig vis.

Husk derfor at sikre jer, at reglerne er overholdt, både når I selv afholder onlinekonkurrencer, og når I gør brug af indkøbte samtykker fra fx leadvirksomheder.

Læs mere om Forbrugerombudsmandens sag her.

Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål til sagen, eller er du i tvivl om, hvordan din virksomhed skal forholde sig, kan du kontakte Johan Dein på jode@di.dk.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold