Colourbox
18.10.22 DI Handel Nyheder

Bliv bedre til e-commerce og e-eksport – lær fra førende amerikanske eksperter i USA

USA er verdens største økonomi og verdens næststørste e-commerce marked – kun overgået af Kina. Og det er også det største marked for dansk eksport, efter USA overhalede Tyskland i 2021. Danmark eksporterede i 2021 varer for i alt 193,7 mia. kroner til USA, hvilket er næsten 10 procent mere end til Tyskland. Men der er stadig potentiale for styrket dansk e-eksport, og derfor arrangerer Dansk Industri (DI) og Udenrigsministeriet en eCom Masterclass i New York.

Det amerikanske marked er lukrativt for danske virksomheder, både fordi der er efterspørgsel på danske produkter, men også fordi det er en verdensdel, der kulturelt og værdimæssigt er nemmere for en dansk virksomhed at agere i, end andre store markeder. Det gør USA til et særdeles interessant marked for en dansk producent, der enten vil i gang med at afsætte varer til de amerikanske forbrugere, eller ønsker at øge det nuværende salg. Og det er også relevant for danske detaillister, der gerne vil være på forkant af e-commerce med inspiration fra USA.

Men danske virksomheder, der er nye på det amerikanske marked, skal være forberedt. Den amerikanske handelsplads er rykket online, og det gælder på tværs af industri og kundegrupper.

Fremtidens salg foregår lige nu i USA

Den hastige udvikling i USA betyder også, at det amerikanske marked er foran det europæiske, når det gælder e-commerce. E-commerce er jo kendetegnet ved at være særdeles skalerbart, og mestrer man disciplinen, så er e-commerce også en nem måde, at nå nye kunder og nye markeder på. Derfor er der meget at lære og lade sig inspirere af i USA.

I USA handler knap 58 procent af befolkningen online hver uge. Deres foretrukne handelspladser er markedspladserne, hvor Amazon sidder på en meget stor markedsandel på ca. 40 procent.
Læs også: Amazons markedsandele i Europa er dyre

Det giver muligheder for virksomheder, der har valgt en ”direct-to-consumer”-strategi, at starte vækstrejsen på Amazon. Det kan dog også give virksomheder en udfordring med at differentiere sig i forhold til Amazon. Her har detailgiganten Walmart, der er den største amerikanske detailkæde i offline salg, taget kampen op online. De ‘pimper’ deres webshop med ny teknologi og ruller jævnligt nye features ud, der er baseret på AR teknologi eksempelvis giver forbrugerne mulighed for at prøve tøjet virtuelt eller at se sofaen indsat i hjemmets rammer. Kan man ikke vinde på at være størst, må man vinde på at være smartest, hvilket understreger innovationsgraden i den amerikanske detailindustri, hvor salg ikke tænkes i isolerede salgssøljer online eller offline men baseret på teknologi.

Se også: E-eksportdagen 2022 – få dit online salg over grænsen (danskindustri.dk)

Få inspiration fra førende, amerikanske e-commerce eksperter

DI har i mange år hjulpet danske virksomheder i USA, og nu inviterer DI’s kontor i New York i samarbejde med Udenrigsministeriets Trade Council dig til eCom Masterclass.

Turen går til USA’s e-commerce epicenter New York City, hvor fashion, beauty og lifestyle møder start-up tech, big tech og corporate America. Vi skal besøge førende spillere inden for e-commerce platforme og få indsigt i, hvad der venter forude indenfor salg, markedsføring og logistik i e-commerce verdenen.

eCom masterclass har til formål at uddanne, inspirere og forberede danske virksomheder på internationalisering både på det amerikanske marked, men også i Europa, der ligger sig i halen på de amerikanske handelsdynamikker.

Hvorfor skal du være en del af eCom masterclass i New York?

Har du en chef, der skal overbevises om, at det er en god investering at sende dig til New York City (NYC), så kommer der her fem gode grunde til, hvorfor at du skal afsted.

  1. USA hører til de ti hurtigst voksende markeder på online salg. Det gør det nemmere at komme ind på det amerikanske marked, men svært for den, der ikke mestrer e-commerce. Derfor skal du med for at lære af de bedste.

  2. De amerikanske forbrugere er frontløbere i adoptionen af nye shopping-teknologier. Få et kig i krystalkuglen, og se hvad der sker i NYC nu og forstå, hvad fremtiden bringer i Europa.

  3. USA er verdens største økonomi. Forstå handelsdynamikken bedre ved at opleve på egen hånd, hvad der sker lige nu i den mest folkerige, moderne og pulserende amerikanske storby.

  4. USA er Danmarks største eksportmarked. Det er derfor et vigtigt marked at kende for en dansk virksomhed med internationale ambitioner og mulige nye salgskanaler.

  5. Mød på denne tur lokale, amerikanske partnere og få et netværk, der kan hjælpe dig med vækst og udvikling på det amerikanske marked.

Faktaboks

I USA bor der 335,2 millioner mennesker, og der var i 2021 en befolkningstilvækst på 0,38 procent. USA består af 50 stater fordelt på 9.834 millioner km². Kilde: Macrotrends

USA rangerer sig som nr. 6 på listen over lande i verden, der er lettest at gøre forretning med. Danmark ligger nr. 4.
Kilde: Trading Economics

USA er verdens største økonomiimagef309f.png
Kilde: The World Bank

E-commerce USA:
Det amerikanske e-commerce markedet er estimeret til at nå US$ 986.10 mia. i 2022 målt på omsætning.

Vækstraten (CAGR 2022-2025) er 14.90%,
baseret på en forventning af
US$1,496.00 mia. i 2025.

Der forventes at være 284.6mio. online brugere i 2025. Brugerpenetrationen er forventet 80,1% i 2022. og 83.6% i 2025.

Den gennemsnitlige omsætning (ARPU) er forventet til at være US$3.68k.
Kilde: Statista

DI USA

Dansk Industri har siden 2007 været fysisk tilstedeværende i USA, og har i dag kontorer i New York og Washington D.C. Vores mission er at bidrage til at DI's medlemmer opnår succes i USA ved at assistere disse med etablering, strategisk forretningsudvikling og politisk interessevaretagelse.

Ved at være fysisk tilstedeværende i USA er Dansk Industri med til at sikre dansk erhvervslivs adgang til et stærkt netværk af beslutningstagere og partnere, og skabe mere synlighed om danske løsninger

Læs mere om DI USA her

Følg DI USA på LinkedIn

Relateret indhold