GettyImages
19.10.22 DI Handel Nyheder

Digital kundeservice giver nye muligheder

Med placeringen som EU’s mest digitaliserede land skal Danmark også være foregangsland for digital service. Klaus Bjørn Larsen og Oliver Ungermann Snejbjerg har undersøgt, hvor moden Conversational AI er på dansk jord, og de er positivt overraskede over resultatet. Særligt potentialet for at øge kundeoplevelsen er i fokus, når der tales om AI teknologi, fordi teknologien er særligt velegnet til personligbetjening.

Conversational Artificial Intelligence (AI) er en syntetisk intelligens, der giver maskiner evnen til at forstå, forarbejde og svare på menneskers tale. Conversational AI er hjernen bag chatbots, og giver evnen til at forstå kundens hensigt, sprog og kontekst gennem flere samarbejdende teknologier. Det muliggør en effektiv automatiseret menneskelig kommunikation på tekst og i tale [What is conversational AI? What it is and how it works (boost.ai)].

Internationalt er der fart på udbredelsen af AI teknologi. PwC fandt ud af, at 52 pct. af alle virksomheder øgede adaptionen af AI teknologi i 2020 som resultat af Coronapandemien, i et globalt studie af Artificial Intelligence. Det er derfor på tide at danske virksomheder også kommer på banen [Boost.ai - Customer service trends 2022 and the rise of AI chatbots].

Hvordan kan Conversational AI forbedre kundeoplevelsen?

Klaus Bjørn Larsen, Specialkonsulent i Roskilde Kommune og Oliver Ungermann Snejbjerg, Senior Konsulent i Deloitte Consulting, startede deres rejse med at udvikle, Kommune-Kiri, en chatbot, som nu er blevet en voicebot. Det betyder, at man i dag kan ringe til borgerservice i Roskilde Kommune, og ved hjælp af den nyeste voicebot-teknologi, få svar på spørgsmål, i alle døgnets timer. Det frigør medarbejdere, samtidig med at kundeoplevelsen er personlig og nærværende, selvom man ikke taler med et rigtigt menneske. Teknologien har ikke for alvor fået fat i det danske marked endnu, men Klaus Bjørn Larsen og Oliver Ungermann Snejbjerg er enige om, at teknologien har et kæmpe potentiale.

Deloitte x Roskilde Kommune til Customer Day 2022

Find ud af, hvordan I kan bruge teknologien til at forberede jeres kunders oplevelse til Customer Day 2022. Klaus Bjørn Larsen, Specialkonsulent i Roskilde Kommune og Oliver Ungermann Snejbjerg, Senior Konsulent i Deloitte Consulting, fortæller meget mere om AI teknologiens potentiale, deler erfaringer og fortæller om de udfordringer, de har mødt undervejs.

Automatiseret kundeservice døgnet rundt: Voice- og chatbot | Customer Day
v/ Specialkonsulent Klaus Bjørn Larsen Roskilde Kommune & Senior Konsulent Oliver Ungermann Snejbjerg Deloitte

Wilke
Simone S. Nielsen
Alma Carmen Lyngby Christensen
Skrevet af:

Simone S. Nielsen Alma Carmen Lyngby Christensen

Relateret indhold