GettyImages
11.10.22 DI Handel Nyheder

Styrk din e-eksport – Få adgang til 40 millioner globale B2B-indkøbere

Der er et stort uudnyttet e-eksport-potentiale i online markedspladser. Alibaba.com er blandt de allerstørste online markedsplatforme og med en virtuel, dansk pavillon kan vi fremme danske virksomheders styrkeposition på tværs af brancher indenfor design, grønne teknologier, kvalitet og pålidelighed.

Danske virksomheder er gode til eksport og langt fremme med digitale salgskanaler. Men der er fortsat et stort potentiale i at styrke dansk e-eksport til at supplere traditionelle eksportaktiviteter. Det gælder både B2C og ikke mindst B2B-virksomheder.

 

Danske eksportører og virksomheder med digitalt salg bør udnytte online markedspladser mere effektivt. På mange af vores største eksportmarkeder udgør online markedspladser indenfor både B2C og B2B signifikante andele af digitalt salg. Trods dette, er det kun 7-8% af de danske virksomheder, som benytter sig af de internationale afsætningsmuligheder, som mange online markedspladser tilbyder. Det viser en tidligere undersøgelse fra DI Handel.

 

Indenfor B2B er Alibaba.com blandt de allerstørste online markedsplatforme. Virksomheden er i dag førende inden for global B2B e-commerce med mere end 40 millioner B2B-indkøbere fra over 190 lande – herunder lande i EU, USA, Indien og Brasilien. Hver dag fremsættes der mere end 340.000 kundeforespørgsler på platformen.

 

DI e-commerce er i dialog med Alibaba’s europæiske hovedkvarter om etableringen af en virtuel, dansk pavillon på Alibaba.com. En dansk pavillon vil udgøre en stærk platform for danske eksportører og virksomheder med digitalt salg. Pavillonen vil fungere som omdrejningspunkt for internationale købere og skabe en stærk nation-branding af danske styrkepositioner på tværs af brancher indenfor design, grønne teknologier, kvalitet og pålidelighed. Alibaba.com har med succes allerede etableret en lignende pavillon for italienske virksomheder.

Etableringen af en dansk pavillon sker i samarbejde med Udenrigsministeriet, Trade Council, Dansk Erhverv og Landbrug & Fødevarer.

 

Sammen med de øvrige projektpartnere inviterer DI derfor interesserede medlemsvirksomheder til et seminar om mulighederne for styrket, dansk e-eksport via Alibaba.com. På seminaret vil Alibaba.com introducere deres B2B markedsplads og markedsmulighederne med en dansk pavillon. Desuden vil en række eksisterende virksomhedsbrugere af Alibaba fortælle om deres erfaringer med platformen. Du finder program og tilmeldingsdetaljer på DI’s hjemmeside her.

Relateret indhold