10.11.22 DI Handel Nyheder

Årets sidste kvartal bliver afgørende for detailhandlerne

DI Handel har på baggrund af tal fra Danmarks Statistik undersøgt, hvilke detailhandlere der er mest afhængige af salget i årets sidste kvartal, hvor både Black Friday og julesalget tilhører. Inflationen er tårnhøj, og derfor bliver sidste kvartal særdeles vigtig i år.

Med Black Friday og julehandlen lige om hjørnet, går mange detailhandlere ind i årets vigtigste tid. I år er Black Friday og julehandlen endnu vigtigere. En tårnhøj inflation og overfyldte lagre gør, at virksomhederne er pressede i forhold til at få afsat deres varer. Vigtigheden af Black Friday og julehandlen varierer dog meget på tværs af underbrancherne indenfor detailhandlen.

Detailhandlerne henter i gennemsnittet knap 28% af årets omsætning i 4. kvartal. Dette varierer dog meget, når vi dykker længere ned i tallene og underbrancherne. For de gode gamle ”isenkræmmere” er årets sidste kvartal helt afgørende for deres årsomsætning hvor 42 pct. kommer fra 4. kvartal.

Forbrugerelektronik og online handel henter den største andel i 4. kvartal

Ser vi på den overordnede brancheopdeling af detailhandlen, er det tydeligt, at det er branchen detailhandel med forbrugerelektronik, som henter den største andel af den årlige omsætning i løbet af 4. kvartal. Det viser omsætningen fra . Med en gennemsnitlig andel af salg på 30,2 pct-pt. i 4. kvt. i perioden 2017-2021, ser vi en stigning på 0,3 pct.-pt., sammenlignet med gennemsnittet fra perioden 2009-2016.  Branchen internethandel, postordre mv.,  har den næsthøjeste andel af salg i 4. kvt., hvor de gennemsnitligt henter 30 pct. af deres samlede omsætning for året.

Særligt specialbutikker med fødevarer, har set en stigning i andelen af deres årlige omsætning de henter i 4. kvt. Fra perioden 2009-2016 til 2017-2021 er der set en stigning på 1,3 pct.-pt. i andelen, således at de i løbet af 2017-2021 har hentet gennemsnitligt 29,4 pct. af deres årlige omsætning i 4. kvt. Det største fald i andelen ses indenfor detailhandel med kultur- og fritidsprodukter, hvor de henter 2 pct.-pt. mindre af den årlige omsætning i 4. kvt. sammenlignet med tidligere.

imagex1ch.png

Fakta

Andelen er beregnet på baggrund af et gennemsnit for de følgende to perioder:

  • 2009-2016
  • 2017-2021

Benyttes andre perioder, kan resultaterne komme til at se anderledes ud.

Se mange flere tal for detailhandlen: Konjunkturbarometer - detailhandlen

Top 5 underbrancher

Det er underbranchen detailhandel med køkkenudstyr, glas, porcelæn, bestik, vaser, lysestager mv. (isenkræmmere), der hjemtager den absolut største andel af den årlige omsætning i løbet af 4. kvt. Med en andel på hele 42 pct. er der ikke meget af salget efterladt til de andre kvartaler. Ligeledes er andelen for perioden 2009-2016 steget med 2,4 pct.-pt. til den nuværende periode (2017-2021).

Underbranchen detailhandel med bøger, som i gennemsnit hjemtager 36 pct. af den årlige omsætning i løbet af 4. kvt., er den branche, som næstmest er afhængig af 4. kvt. Detailhandel med spil og legetøj henter 34 pct. af deres årlige omsætning i 4. kvt., der er dog et fald på hele -7,6 pct.-pt. sammenlignet med perioden 2009-2016, hvor det var den underbranche der hjemtog den største andel af den årlige omsætning i 4. kvt.

imagegcsmc.png

Rettes blikket mod bunden, er det ikke overraskende, at der er tale om brancher, hvor det ikke er naturligt, at det største salgsryk sker i perioden. Nederst i tabellen er underbranchen forhandlere af lystbåde og udstyr hertil, som hjemtager den mindste andel (21,0 pct.) af den samlede årlige omsætning i 4. kvt. I bunden er også cykel- og knallertforretninger, planteforhandlere og havecentre, farve og tapetforretninger og byggemarkeder og værktøjsmagasiner. Alle fem underbrancher har dog set en stigning i andelen af omsætningen som de hjemtager i 4. kvt. når perioden 2009-2016 sammenlignes med perioden 2017-2021.

image717g.png

Ny Black Friday rapport på vej

DI Handel har i samarbejde med YouGov foretaget en forbrugerundersøgelse af forventningerne til Black Friday, som også tydeligt viser, at det er bestemte produktkategorier, som forbrugerne forventer at foretage køb indenfor. I kategorien elektronik og el-udstyr, er der hele 40 pct. af Black Friday køberne, som forventer at købe i år. Tallene viser også, at julehandlen er blevet en stor del af Black Friday, da hele 55 pct. af købene, er tiltænkt gaver til andre. Resultaterne fra undersøgelsen vil blive udgivet i en kort rapport med de vigtigste indsigter i næste uges nyhedsbrev.

Vi er spændte på at se, hvor stor en rolle Black Friday og julehandlen kommer til at spille i år. Alt tyder på at det er af ekstra stor betydning i år grundet den høje inflation. En stor del af vores virksomheder har overfyldte lagrer og er klar til at sælge ud. Samtidig tyder det på at forbrugerne også forventer at bruge penge, dog med måde i denne tid, hvorfor de går efter bestemte tilbud. Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Relateret indhold