16.11.22 DI Handel Nyheder

B2B og Black Friday 2022

Black Friday bliver helt særlig i år. Vi befinder os i en økonomisk situation med en stigende inflation, som unægteligt har en påvirkning på forbrugernes købekraft. Af samme årsag oplever flere virksomheder at have for store lagre. Det kan betyde, at tilbuddene bliver endnu bedre for kunderne i år. Det er forsat det forbrugerrettede Black Friday salg som dominerer, men vi kan ikke ignorere, at den store handelsdag også er i B2B salget.

Cirka hver femte medlemsvirksomhed i DI Handel har planer om at afholde Black Friday i år. Det gælder både virksomheder der sælger B2B og B2C. 28 pct. af medlemsvirksomhederne angiver endvidere, at deres lagre er for store, hvilket kan betyde bedre priser for kunderne. Danske forbrugere har ligeledes en forventning om, at overfyldte lagre vil betyde bedre tilbud til Black Friday.

DI Handel har foretaget en Black Friday undersøgelse blandt 1.000 danske forbrugere i samarbejde med YouGov. DI Handel medlemmer kan hente analysen her: Black Friday analyse 2022 - DI Handel (danskindustri.dk). Sideløbende har DI Handel også foretaget en medlemsundersøgelse med 206 besvarelser, blandt DI Handels medlemsvirksomheder, med formålet at kortlægge virksomhedernes forventninger til den store handelsdag. Undersøgelsen giver nogle interessante indikationer på forventningerne set fra virksomhedernes perspektiv, og hvorvidt de er i overensstemmelse med forbrugernes. 

Black Friday er også at finde indenfor B2B salget

18 pct. af virksomhederne i medlemsundersøgelsen angiver, at de planlægger at afholde Black Friday i år, hvilket er omtrent på niveau med resultaterne fra sidste år. DI Handel servicerer en bred skare af handelsvirksomheder, og der er derfor både virksomheder der sælger B2B og/eller B2C. Hvor 30 pct. af medlemsvirksomhederne, som vil afholde Black Friday, angiver, at salget henvender sig til både B2C og B2B kunder, er der 23 pct. der angiver, at det kun retter sig B2B og 47 pct. der angiver, at salget primært retter sig B2C kunder. Det er dermed fortsat det forbrugerrettede Black Friday salg, som er mest relevant for virksomhederne, men man kan ikke længere ignorere, at den store handelsdag også er at finde i B2B salget.

imagedcail.png

Der er derimod også hele 82 pct. af DI Handels medlemmer, som ikke afholder Black Friday, og her er den mest hyppige årsag, at Black Friday ikke er relevant for virksomheden (68 pct.). Det er derimod hverken problemer i forsyningskæden (1 pct.), manglende ressourcer (2 pct.) eller de stigende priser (3 pct.), som gør, at virksomhederne ikke vil afholde Black Friday.

Læs også: Årets sidste kvartal bliver afgørende for detailhandlerne

Virksomhedernes lagre er for store

Spurgt ind til lagerbeholdningen i virksomhederne, er der 28 pct., som tilkendegiver, at deres lagre er for store, 57 pct. der har en passende størrelse lagre og 15 pct. med for små lagre. Til sammenligning angiver tal fra Danmarks Statistik fra oktober måned, at 49 pct. af detailhandlerne havde for store lagre, 50 pct. havde passende lagre og 1 pct. havde for små lagre. Der er altså en konsensus om at lagrene for mange virksomheder er for store, selvom tallene ikke er 1:1 sammenlignelige.

Læs også: Færre danskere forventer at købe under Black Friday 2022

image10vk1.png

Af de virksomheder, som angiver, at deres lagre er for store, er der 76 pct. som peger på øget fokus på salg og marketing som løsningen. Spurgt videre ind til om hvorvidt de for store lagre vil betyde bedre priser for kunderne, er der 42 pct. af virksomhederne, som svarer ja. Forbrugerne forventer også, at overfyldte lagre i virksomhederne vil betyde bedre tilbud til Black Friday. Der er nemlig 41 pct. af danskerne, som angiver, at de overfyldte lagre i virksomhederne vil betyde enten meget bedre tilbud eller lidt bedre tilbud til Black Friday i år.

Download DI Handels Black Friday analyse

Som medlem af DI Handel, har du mulighed for at downloade den første del af vores todelte Black Friday rapport. Rapporten er med udgangspunkt i danskernes forventninger til Black Friday i år og er udarbejdet i samarbejde med YouGov.

2. del af rapporten udkommer efter Black Friday, og vil være med udgangspunkt i de realiserede tal fra årets største shopping-dag.

Download del 1 her: Black Friday analyse 2022.

Relateret indhold