GettyImages
07.11.22 DI Handel Nyheder

Engros- og detailvirksomheder er i førerfeltet med digitalt salg

Hvad betyder den stigende digitalisering for vores danske virksomheder? Digitaliseringen har godt fat i både forbrugeren og virksomhederne. Som EU’s mest digitaliserede land bør de danske virksomheder tage førertrøjen på og bane vejen for digitaliseringen. Handelsbranchen går forrest, når det kommer til digitale salgskanaler.

I 2022 har 36 pct. af de danske virksomheder en digital salgskanal enten i form af Electronic Data Interchange (EDI) eller websalg (webshop, app eller online markedspladser). På trods af, at andelen er faldet med 2 pct.-point ift. 2021, så afslører tallene, at handelsvirksomhederne fortsat ser stigninger i det digitale salg, både hvad angår udbredelsen men også omsætningen, i 2022.

Store brancheforskelle

DI seneste analyse, med tal fra Danmarks Statistik, viser, at både udbredelsen af og omsætningen fra de digitale salgskanaler, i danske virksomheder med flere end 10 ansatte, er faldet i 2022. 36 pct. af danske virksomheder driver således digitale salgskanaler i 2022 sammenlignet med 38 pct. i 2021, altså et fald på 2 pct.-point. Omsætningsmæssigt kommer 24 pct. af danske virksomheders omsætning fra digitale kanaler i 2022 sammenlignet med 28 pct. i 2021, svarende til et fald på 4 pct.-point. Dykker vi ned i tallene, ser vi  dog store brancheforskelle, og handelsbranchen adskiller sig positivt ved at være med i fronten.

imagefb19e.png

Høj udbredelse af digitale salgskanaler i handelsbranchen

Handelsbranchen adskiller sig positivt i landskabet for digitalt salg. Udbredelsesmæssigt har hhv. 64 pct. engrosvirksomheder og 70 pct. af detailvirksomhederne digitale salgskanaler, hvilket er på niveau med 2021. Den høje udbredelsesgrad kommer både fra EDI og websalg. Dog varierer den mest udbredte salgskanal, alt efter om det er en engros- eller detailvirksomhed.

38 pct. af engrosvirksomhederne har EDI som salgskanal, hvilket er en stigning på 3 pct.-point ift. 2021. Til sammenligning har blot 20 pct. af detailvirksomhederne EDI. Sammenlignes udbredelsesgraden af EDI på tværs af andre brancher, så har engrosvirksomhederne fortsat EDI førertrøjen på i 2022. Industrivirksomhederne indtager 2. pladsen, imens detailvirksomhederne lander på en 3. plads. 

imagegqkk.png

Ser vi på websalget, er det derimod detailvirksomhederne, som har førertrøjen på. Hele 61 pct. af detailvirksomhederne har websalg i 2022, hvilket er en stigning på 13 pct. point ift. 2021. Engrosvirksomheder er også godt med i websalget, hvor 48 pct. af virksomhederne driver digitalt salg gennem enten en webshop, app eller online markedspladser i 2022. Dette er en stigning på 7 pct.-point sammenlignet med 2021.

40 pct. af engrosvirksomhedernes omsætning kommer fra digitale kanaler

De mest positive tal for handelsvirksomhederne indenfor digitalt salg er den fortsat stigende omsætningsandel. 40 pct. fra engrosvirksomhedernes omsætning kommer således fra digitale kanaler, mens det blot er på 22 pct. for detailvirksomhederne i 2022. For engrosvirksomhederne er der tale om en stigning på 7 pct.-point, mens detailvirksomhederne oplever en stigning på 3 pct.-point ift. 2021.

imagesym.png

Engrosvirksomhedernes store omsætningsandel fra digitale kanaler for 2022 er delt op på 23 pct. gennem EDI og 16 pct. fra web, svarende til en stigning på 2 pct.-point for EDI og 4 pct.-point for web ift. 2021. For detailvirksomhederne er det digitale omsætningsmix på 5 pct. fra EDI og 16 pct. fra web, hvor kun omsætningsandelen fra web oplever en stigning på 3 pct.-point ift. 2021.

Hvad kan vi forvente i fremtiden?

Digitalisering er en nødvendighed, og vi kan være sikre på, at digitaliseringen vil fylde endnu mere i fremtiden. Heldigvis er digitalisering fuld af muligheder, og der kommer hele tiden nye til.  Omsætningen i handelsbranchen understreger, at digitale salgskanaler er profitabel.

Vi kan forvente en forsat udvikling i digitale løsninger og muligheder indenfor salg. I handelsbranchen har vi muligheden for at gå forrest og bane vejen for digitalt salg. Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Relateret indhold